søndag 4. oktober 2015

På reise i Hellas, del 1, oktober 2015

Jeg hadde bestilt en ukes tur med Temareiser, den het "Klassiske Hellas", og startet grytidlig lørdag 26. september fra Gardermoen med SAS. På Kastrup byttet vi til et annet SAS- fly som skulle fly siste strekningen til Hellas. Ca.3- timers flytur med en del turbulens.

Nå til Hellas

Det var litt regn da vi kom til Athen ca. 12. 30, nå måtte klokken fram en time. Vi ble mottatt av vår reiseleder som het Helene. Da alle var samlet, tok vi plass i bussen og ble kjørt til vårt hotell. Den greske hovedstaden er stor, fra bussvinduet så jeg en langstrakt hvit by uten skyskrapere. Athen har over 5 millioner innbyggere.

Fra Athen

Vi sjekket inn på hotell Ilissos. Guiden sa vi måtte regne med ganske små rom på hotellene, men jeg var fornøyd med det jeg fikk. Jeg bruker å studere hva de har av kunst på veggene, her var to små bilder som pyntet opp. Jeg tok bilde av det ene, men det ble en litt feil vinkel.

Rommet var helt i orden

Ett av bildene på veggen

Resten av dagen hadde vi til egen disposisjon, og jeg slo lag med en norsk person fra reisegruppen og spaserte mot de gamle håndverkskvartalene som lå ganske nær vårt hotell. Det var nå blitt sol og fint vær.

Gate nær hotellet

Utsikt

Det var interessant å spasere i den historiske bydelen Platia Ireon med små butikker. Men fikk en stuss da jeg i en sidegate så passasjeren i en bil lente seg ut i bilvinduet og så på livet.

Passasjeren

Platia betyr på gresk torg, og det var mye en kunne kjøpe, litt handel ble det. Smale pittoreske gater.

Smale gater

Vi så en liten kirke og gikk ned en trapp fra gateplan, utenfor var mye pynt med rosa silkeband og sløyfer. Et par eldre koner satt der, men de kunne ikke engelsk, men jeg forstod at det hadde noe med en Catharina å gjøre. Kirken het St. Catharina. Inne holdt en ung mann på å rigge opp lyskastere i den lille kirken, sikkert noe som skulle feires. Det var ikke barnedåp som jeg først trodde.

St. Catharina

Inne i kirkerommet

Psiri er et område med mange restauranter og kafeer og blir ofte sammenlignet med Soho i New York. Vi bestemte oss for en tidlig middag, jeg spiste moussaka. Det er grekernes svar på lasagne.

Moussaka

Mange spisesteder

Mange koselige kafeer mange steder, og oppe på borgfjellet kneiste Akropolis.

Mange små kafeer

Oppe ser vi borgfjellet

Vi spaserte videre for å se Hadrians Bue som er bygd i 2. århundre et. Kr. En tror det var for å hedre keiser Hadrian. Buen er bygd av marmor, og dannet en port mellom datidens romeres egen bydel og den greske befolkningen under Akropolis.

Hadrians Bue

Etter å ha sett på avstand noen andre historiske ruiner gikk vi tilbake til hotellet. Neste dag skulle det offisielle programmet starte, det gjaldt å være opplagt til da.