torsdag 8. oktober 2015

Reise i Hellas, del 5, oktober 2015

Neste morgen ble også tidlig, det var ikke helt lyst ute. Hotellet vi hadde overnattet på her i Olympia viste seg å ha beste utvalget til frokosten. Til og med dessert tenkte jeg og tok en søt liten skål. Men der var risengrynsgrøt.

Månen var fortsatt på vakt

Risengrynsgrøt

Vi sjekket ut fra hotellet. Denne dagen skulle vi besøke området der antikkens olympiader fant sted, men først skulle vi besøke museet som også er et av de viktigste i Hellas.

Hotellet

Ved museet

Først studerte jeg et bilde som viste hvordan de mente området hadde sett ut. Så fulgte vi guiden som fortalte om statuene og annet som var utstilt. Museets faste utstilling viser funn fra utgravninger fra forhistorisk tid og til den tidlige kristne perioden. Jeg tar med bare to eksempel. Nike av Paionios, ca. 420 før Kr. Statuen stod i tempelet til Zevs her i Olympia.

Slik så området ut

Nike av Paionios

Fra gavlen som hadde vært på tempelet til Zevs som i gresk mytologi var gud for himmelen og torden, far av guder og mennesker. En tror det er bygd mellom 740- 456 før Kr.

Gavlen i Zevs tempel

Så gikk vi inn på området i Olympia som er en helligdom i landskapet Elis, her vest på halvøya Peloponnes. Området er kjent for at antikkens olympiader fant sted her, forbilde for vår tids Olympiske leker. Her var rester av de berømte templene til Athene og Zevs.

Berømte ruiner

Fantastiske templer stod her

Den olympiske ild ble tent her. De som vant gikk for å dedikere seierskransen til guden Zevs, han var lekenes øverste beskytter. På området under ble seiersilden tent.

Her tentes ilden

Slik tror en det foregikk

Så gikk vi inn på det gamle stadion. De som løp den gangen var kun menn, de var nakne og innsmurt med olje. Ingen kvinner fikk være tilskuere. En fra oss fem norske i reisegruppa testet banen.

Monica i full driv

Jeg prøvde ikke, for jeg hadde løpt der før, dette var mitt tredje besøk i Olympia.

I Olympia 2015

Besøket i det berømte området ved Olympia var slutt, og vi ruslet oppover mot parkeringsplassen og byen. Ved veien oppover var mange fine, blomstrende trær. Det ble også tid til en liten spasertur i nærmeste bygater.

Flotte trær

Fra Olympia by

Vi kjørte videre i grøderik natur med oliventrær og områder med åkrer. Her var også bambus, og de dyrket bomull. Så ble det lunsjstopp i en liten badeby ved Det joniske hav. Vi satt ute på terrassen ved langbord.

Åker

Spisestedet

Vi fikk servert salat, så lammekjøtt. Etter maten ble det tid til en privat spasertur i området, her var mye fine blomster. Det ble også en liten rusletur ned til havet.

Gresk salat

Nydelige blomster

Både blomster og bær

Ved Det joniske hav

Nå kjørte vi opp i høgda igjen mellom fjell og daler. Senere stoppet vi i 680 meters h. o. h. Her ble kaffepause. Guiden anbefalte kafeens kake bakt av fruen i huset. Jeg kjøpte et stykke og spiste kremen og bare litt av kaken, den var merkelig nok for søt, syntes jeg.

Storslagen natur i fjellet

Flott utsikt fra kafeen

Litt for søt kake

Ved kafeen rant friskt fjellvann, og der kunne en fylle vannflaskene hvis vi ønsket. Men nå fortsatte turen. Vi var helt opp til 1350 meter o. h, der var litt tåke, men det var kun øverst, så var det fin natur igjen. Kursen var nå Sparta. Da vi var framme, tok vi inn på Menelaion hotell.

Monica studerer fjellvannet

På vei til Sparta

På mitt rom sjekket jeg som vanlig kunsten på veggene og kom til at det passet her i Sparta. Så ble det tid til en liten spasertur. Jeg ble rask for det startet å yre, men fikk tatt bilde av Rådhuset.

Kunsten på hotellrommet

Rådhuset

Om kvelden gikk 7 av oss til en restaurant som guiden anbefalte. Her fikk vi servert mange småretter, og maten smakte nydelig. Som vanlig ble det tidlig kveld.