fredag 19. mai 2017

Godt ute i siste vårmåned 2017

Været i siste vårmåned har ikke vært det beste. Mandag som var 15. mai var det grått ute. Tåken la seg godt ned i åsene.

15. mai

Så kom nasjonaldagen, det var lettere ute, men skydekket var grått, og det så ut som regn kunne komme når som helst.

Om morgenen 17. mai

Som vanlig spaserte jeg bort mot en gangbro, der er fin utsikt når 17. maitoget kommer. På vei dit stoppet jeg og ventet på tre damer som var klare for nasjonaldagen. På gangbroen hadde noen russ tatt pause i feiringen.

Klare for 17. mai
Venter på 17. maitoget

Så kom 17. maitoget som hadde oppstilling på Bryn barneskole. I toget var flagg og faner, pluss korps som spilte fengende musikk.

17. maitoget

Da toget nesten hadde passert, våknet russen og kastet ned visittkort. Barna som var i slutten av toget samlet kortene opp også i veikanten. Foreldrene prøvde å samle troppene og bli med i toget.

 Russekort daler ned

De andre tre skulle bli med i toget, men jeg spaserte tilbake. Været var heldigvis opplett. Da jeg skulle gå siste biten, kom siste rest av toget og spaserte ned rett ved der jeg bor. Hadde jeg visst de skulle gå den ruten hadde jeg blitt med, men nå ventet jeg til nesten siste rest passerte.

Enden av 17. maitoget

Jeg skulle ha gjester til lunsj og kaffe. De fleste var opptatt med eget opplegg, men noen kunne komme. Først ble det smørbrød, senere kake og litt annet.

Lunsj
Kaffe

I går på 18. mai var det regn hele dagen. Vi var heldigvis heldige med været likevel på nasjonal dagen her, for det var for det meste opplett. Men ute i på balkongen er et sørgelig syn der det skulle strutte av vårblomster. Nå har jeg bedt vaktmesteren om hjelp, noe har sikkert tettet seg igjen i balkongkassen, der har nedbøren samlet seg opp.

For mye nedbør

I dag morgen da jeg så ut, måtte jeg ta bilde igjen. Hva i all verden er det værgudene driver med. Det er mai og tredje vårmåned. I skrivende stund er tåken i ferd med å lette. Heldigvis så jeg at værkartet i Aftenposten viste fint vær neste dagene, til og med sol. Jeg får gå inn på Storm, og Yr, for å se hva de spår.

19. mai- vær 2017

   




 



  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar