søndag 7. mai 2017

Reise på Balkan, mai 2017, del 3

Lørdag 28. april våknet jeg i Ohrid som ligger ved Ohridsjøen. Her i området skal være noen av de eldste steder i Europa. Vi bodde på et fint hotell, og da jeg kom til frokostrommet så jeg det var malerier på veggene. Frokostbuffeen hadde et godt utvalg å ta av. Vi startet dagens program med å kjøre opp til åsen over byen der lokalguiden ventet. Han tok oss med til stedet det hadde vært et gammelt stadion og amfiteater.

Lokalguiden forklarer

Stadion vi så var av nyere dato, her blir i dag for eksempel holdt konserter. Men under jorden ligger gamle romerske ruiner. På det gamle amfiteateret hadde de i den tiden også holdt gladiatorkamper.
Etter orientering spaserte vi videre.

Så videre

Her oppe i åsen ligger den gamle historiske bebyggelsen. Vi hadde god utsikt over bygningene i åssiden. Det sies at i byen var i middelalderen 365 kirker, en for hver dag i året. og byen ble kalt for: Europas Jerusalem. Men vi skulle bare besøke tre.

Fin utsikt

Første kirken vi besøkte var Clement og Pantheleimons kirke. En ny kirke over gamle tomter. Her var også ruiner fra gamle kirker som hadde vært staselige i sin tid. Men ikke lov å ta bilder inne i kirkerommet.

Staselig kirke
Gamle ruiner

Vi fortsatte videre nedover åsen, iblant måtte jeg stoppe for å se på utsikten og ta foto. Vi var på vei til neste kirke, og snart så jeg den ligge fint til på en odde. St. John of Kano. Også her kun foto ute.

Veien nedover
Utmerket utsikt

Kirken på odden
St. John of Kano

Nå ble det en interessant spasertur langs sjøkanten av byen. Siste offisielle besøk var i Sofiakirken, men også her var fotoforbud. Nå skulle vi ha flere timer med privattid i Ohrid.

Smale gater

Langs sjøveien

Litt av kirken

Nå hadde vi flere timer privat i Ohrid. Men været hadde skiftet fra overskyet og grått, til kaldt og litt yr i luften. Ohrid er en tiltalende by og jeg startet med området ned mot sjøen, der ligger det sentrale torget. Her var massevis av blomster og blomstrende trær.

Mye blomster
Blomstrende trær

Pause

Jeg gikk oppover i byen langs hovedgaten og så blant annet en moské. Jeg ruslet også langs den mer gamle bebyggelsen. Det ble opplyst at bare 80 av de gamle kirkene stod igjen. De gamle kirkene skulle ha blitt brukt til hospital. De reisende kom først innom og overnattet. Da ble de undersøkt, var de friske fikk de gå inn i byen.

Fra Ohrid

Eldre bebyggelse

Nede ved det sentrale torget var utenom all blomsterprakten også mange statuer. Men nå var det lunsjtid, jeg valgte en kafé ved sjøsiden, bestilte en omelett, og den smakte fortreffelig.

En av statuene

Nydelig lunsj

Nå ble det etter hvert mer vind og kjølig, jeg frøs og tenkte at nå blir det en forkjølelse igjen. Jeg så en gjeng karer med fiskestenger som ventet på napp i sjøkanten. Nå traff jeg flere av de andre fra reiseselskapet, og vi ventet på bussen ved det sentrale torget.

Fiskere
I Ohrid

Endelig kom bussen og kjørte de av oss som ventet tilbake til hotellet. Nå ble det en lang pause på hotellet før vi spiste samlet middag. Det ble litt skøy ved bordet jeg satt da en av damene bad om å få kake til dessert. Og kake ble det, en tallerken full.