tirsdag 16. mai 2017

Helgebesøk, mai 2017, del 2

Det var lørdag 13. mai og programmet startet med at vi kjørte til Bygdøy der vi skulle på museums  besøk. Først Norsk Sjøfartsmuseum. I 1960 flyttet de til nybygde lokaler og byttet da navn til Norsk Maritim museum.

Museet

Det viste seg å være et variert og svært flott museum som viste Norges sjøfartsutvikling. Vi startet med å se robåttyper som ble brukt gjennom tidene langs den norske kysten. På en vegg hang galli onsfigurer som man tror er fra 1800- tallet. Denne tradisjonen startet på 1500- tallet da seilskip fikk en ny form i baugen. Fred Olsen & Co lot fra 1936 til 1970 nye skip prydes med gallionsfigur i baugen. Tradisjonen forsvant etter hvert.

Gallionsfigurer

Der stod en liten modell av skipet Kong Sverre. Det var Nordens største seilskip som ble sjøsatt i 1860. Det var en fregatt bygd for den norske marine. Byggingen tok 4 år og kostet et halvt statsbud sjett. Men skipet var nesten umoderne før det var ferdig.

Kong Sverre

Der var også utstilt innredning av et ruteskip som gikk langs kysten. Vi så blant annet gangene og fra en salong, og gikk inn for å ta bilder.

I trappen

I en salong

Dobbeltsculleren som de norske brødrene Alf og Frank Hansen vant VM med i roing i 1979, hang oppe på en vegg. Vi så også gamle ror og andre hjelpemidler de skip hadde brukt før. 

VM- båten

Ror brukt før
 
Der stod utstilt en kanon fra det gamle slaveskipet Fredensborg. Det gikk i rute mellom Danmark, Vest- Afrika og Karibia. Skipet forliste utenfor Arendal i 1768, etter en nesten fullført triangelreise. Kanonen ble brukt til forsvar mot sjørøvere, for ble skipet tatt, kunne besetningen også bli solgt som slaver.

Kanonen

Vi så også modellen av D/S Stavangerfjord, kalt Amerika- båten. Den Norske Amerikalinjes tredje skip levert i 1918. Den gikk i rute mellom Oslo og New York fram til 1964, med avbrudd fra 1940- 1945. Her er nevnt bare litt av det vi så på dette museet.

Amerikabåten

Så til Frammuseet som ligger rett ved. Polarskuten Fram ble bygd i 1891- 1892. Fridtjof Nansen ville ha en spesialbygd båt til driften over Polhavet i 1893- 1896. Turen tok 1000 dager og ble utført uten en skade på båten. Skuten ble også brukt til flere ekspedisjoner. Vi var også om bord.

Baugen på Fram

Om bord

Vi så også Gjøa. Båten var egentlig brukt til fiske på norskekysten, men Roald Amundsen kjøpte båten i 1901, og fikk den bygd slik at den skulle tåle isen. I 1903 seilte Amundsen Gjøa ut fra Oslo, men på sørspissen av Canada frøs båten inne. Der lå den og drev med isen i to år. Men i 1906 nådde Amundsen Alaska, dermed var han den første som seilte gjennom Nordvestpassasjen.

Gjøa

Videre så vi Kon Tiki. Flåten Thor Heyerdal fikk bygd av balsatre og seilte ut fra havnebyen i Lima, i Peru i 1947. Han og mannskapet seilte over Stillehavet og nådde Polynesia etter ca. 4 måneder. Thor Heyerdal ville bekrefte sin teori om folkevandringer i Stillehavet.

Kon Tiki

Til slutt så vi Ra, den første forsøket Thor Heyerdal gjorde med å seile over Atlanterhavet med Papyrusbåten bygd i Egypt og fraktet til Marokko der han startet turen, ble en fiasko, båten tok inn vann og de måtte gi opp forsøket. Så fikk han båtbyggere fra Titicacasjøen til å bygge Ra, og i 1970 la han ut på en ny ferd over Atlanterhavet og lyktes. Han kom i land på Barbados. Nå mente han å bevise at det hadde vært kontakt mellom kontinentene lenge før man trodde.

Ra

Etter det interessante besøke på Sjøfartsmuseene, kjørte vi til Tjuvholmen. Her spiste vi sein lunsj på Olivia. Der stemte alle for pizza og vi delt to.

Pizza
 

   Aker brygge i bakgrunnen

Nå gikk turen til Kolsås der vi senere samles og spise middag. I hagen var blomsteridyll. Til middag ble servert nydelig viltgryte med alt tilbehør. Senere slo vi på tv og den som ville fikk se Grand Prix. Til min store glede vant Portugal, det var min favoritt. Men Norge kom på en hederlig 10. plass. Det ble en begivenhetsrik lørdag.

Blomsterprakt
Tulipaner
Herlig middag

Siste del i morgen.



   


 


 


 

  


 


 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar