mandag 8. mai 2017

Reise på Balkan, mai 2017, del 4

Jeg sjekket ut fra hotellet i Ohrid og ventet i resepsjonen på avgang. Da tok jeg bilde i resepsjonen med utsikt mot frokostrommet. Kl. 08.00 gikk reisen videre mot Skopje, Makedonias hovedstad.  Kjøreturen ville ta om lag 3 timer. Vi kjørte langs mye skog i starten og guiden fortalte her var blant annet villsvin, ulv, gaupe, og brunbjørn. Det var en god del veibygging i området, det var ved hjelp av EU- midler, fortalte guiden.

Fra hotellet i Ohrid

Utsikt til en dal

Været denne dagen var grått, og litt regn. Jeg så søppel langs veiene her også, men ikke så mye som i Albania. Vi kjørte forbi små byer og jeg så hus under bygging. Så kjørte vi opp i høyden, der var tåke, der vi tok pause var det tett tåke.

Vi passerte byer
 Tåke i høyden

Tilbake i lavlandet forsvant tåken, og vi kjørte i et landskap med blant annet  grønne marker, og med åkrer. På veien mot Skopje passerte vi fire betalingsstasjoner.

Grønne marker
 Og åkrer

I Skopje ble vi møtt av en lokalguide. Skopje er Makedonias hovedstad og er landets største by. Den ligger på bredden av Vardar- elven, og har over 600 000 innbyggere. Første besøk i byen var i Moder Theresas museum. Den verdenskjente katolske nonnen ble født her i Skopje i 1910. Hun viet 45 år av sitt liv til å hjelpe fattige og mest elendige i Calcutta i India og flere steder.

Museet

Det var interessant å besøke museet som viste ting, bilder og annet fra Moder Theresas liv. Hun fikk Nobels fredspris i 1979. Tenk for et arbeid hun utførte! Hun døde i 1997. I 2016 ble hun opphøyet til helgen. Utenfor museet stod en statue av Moder Theresa.

Inne var et glassmaleri av henne

En engel for de aller svakeste

Så videre i Skopje. Byen er kjent for sine mange statuer. Det ble startet på et enormt prosjekt i 2010 og som varte til 2014. Sentrum ble pusset opp og det ble satt opp nye bygg, samt alle statuene. Det sentrale torget er imponerende med lyse fliser, lyktestolper som minner om lysekroner, bygg i barokkstil, noen med greske søyler. Den svære statuen av Alexander den store til hest er av bronse og veier 4 tonn. Den er laget i Italia.

Alexander den store

Den tyrkiske steinbroen opprinnelig
fra 1909

I 1963 kom et sterkt jordskjelv på styrke 6, 1 som la Skopje i ruiner, nesten 2500 mennesker døde, og 90 % av bygningene lå i ruiner. Men nå hadde byen reist seg fra asken. Vi spaserte over en bro til andre siden, så mange statuer på et område har jeg aldri sett før.

På broen

Mot andre siden

Mer statuer

Videre spaserte vi i gamlebyen, Old Bazaar. De muslimske kvarterene var fascinerende med sine lave trehus tett i tett. Butikker og kafeer på begge sider med masse varer. Masse sko, men også flotte aftenkjoler, og brudekjoler. Naturligvis var der moské. På en uteservering spiste vi lunsj ved langbord.

Fra gamlebyen
Moské
Lunsj

Men vi skulle videre, vi kjørte mot grensen til Kosovo. Da vi nærmet oss grensen, ble pass samlet inn, og etter vanlig prosedyre kjørte vi inn i Kosovo, vårt tredje land på Balkan. Kosovo var før en provins i Serbia. Kosovokrigen startet som en borgerkrig, men utviklet seg til en internasjonal stor konflikt. Både den tidligere presidenten i Serbia og flere andre ble stilt for krigsforbryterdomstolen i Haag i 2006. Fæle ting hadde foregått under Kosovokrigen. Republikken Kosovo erklærte seg selvstendig i 2008. Nå har Kosovo om lag 2 millioner innbyggere, Vi kurset mot Pristina, og kjørte blant grønne åssider og forbi landsbyer. Så kjørte vi inn i Pristina.

Grønne åssider i Kosovo

I utkanten av Pristina

Det regnet i Pristina men vi spaserte en tur i hovedstaden likevel. Det var trist å se den store plakaten med bilder av personer som fortsatt var savnet siden Kosovokrigen, hele 1700. Vi passerte statuen av Kosovos første president, og vi så regjeringsbygget. Statue av moder Theresa stod her også.

Den første presidenten i Kosovo
 Moder Theresa
Regjeringsbygget

Vi stoppet først ved en moské, så ved en til og spaserte i gågaten, men regnet satte en demper på inntrykket av Pristina. Vi så et kunstverk som heter: Newborn. Det er store bokstaver, to av dem var lagt ned. Kunstverket ble satt opp da landet ble selvstendig, og på hver uavhengighetsdag blir kunst verket malt i nye farger, for eksempel. Noe nytt hvert år. Nå var som nevnt to bokstaver lagt ned.

Første moskeen vi så

Fra gågaten

Newborn

Spaserturen var over, og jeg hastet tilbake til hotellet vi hadde sjekket inn på. Hotellet som het Pristina. Middagen var privat, og jeg gikk tvers over gaten og spiste på tavernaen som var der. Det ble en enkel kyllingsuppe med brød. Det ble en tidlig kveld i Pristina.