tirsdag 2. februar 2016

Cruise jeg har vært på, del 9, februar 2016

Siste cruiset jeg har vært på til nå var høsten 2015. Først reiste vi til Venezia og var der noen dager. Søndag 15. november sjekket vi ut fra hotellet og tok kanalbuss til cruisekaia, der lå cruiseskipet MSC Magnifica, og vi gikk om bord. Jeg hadde bursdag, og ved middagen fikk jeg overraskende gave fra mine reisefeller. Etter middagen gikk vi først til en av salongene og hørte på musikk.

Ved middagen

Musikk i en av salongene

Mandag seilte vi inn til Brindisi som var første havn. Brindisi er en liten havneby som ligger på "støvelhelen" til Italia.

Innseilingen til Brindisi

Så fort skipet hadde lagt til kai, ble vi med på en utflukt til Alberobello som er kjent for sine spesielle hus kalt Trulli. Alberobello ligger i provinsen Bari. Jeg har aldri sett maken til hus, det var helt spesielt å rusle i den byen.

Hus kalt Trulli

I Alberobello

Tilbake på skipet var det snart middag, denne kvelden var det italiensk aften. Borda var dekket i italienske farger, grønt, rødt, og kvitt. Det ble allsang med kjente italienske sanger, og det var stor stemning.

Fint på cruiseskipet

Tirsdag var vi i Hellas, skipet lå i Katakolon. Det var mitt fjerde besøk her, men nå skulle vi bare spasere i den lille byen. Vi besøkte kirken før vi gikk tilbake til skipet.

På havna i Katakolon

Vi besøkte kirken

I Katakolon

Senere på dagen gikk skipet videre og det ble en fin solnedgang. Denne kvelden gikk vi på show før middag, artistene var svært dyktige. Så gikk vi til middag.

Fin solnedgang

På show

Ved middagsbordet

Onsdag kom vi til Tyrkia, og skipet la til i Izmir. Vi tok først taxi et stykke, så ruslet vi rundt i byen. Vi så det berømte klokketårnet, senere beundret vi den spesielle byggestilen noen steder, før vi tok en pause på en utekafe i hovedgaten.

Klokketårnet

Spesiell byggestil

På kafe i Izmir

I Izmir

Så tilbake til skipet, der ble det en sein lunsj, og seinere kaffe. Det var masse godt å velge i, jeg valgte to desserter. Å snakke om slanking på et cruiseskip er som å banne i kirken, og vel så det.

Mitt valg

Torsdag la skipet til i Istanbul. Etter frokost tok vi trikk inn til sentrum. Først besøkte vi den kjente plassen der den gamle Hippodromen lå. Det var her det store terrorangrepet mot turister fant sted, og mange døde. Akkurat der jeg står på bildet under fant terroren sted få uker etter vi var på besøk.

På den kjente plassen i Istanbul

Videre besøkte vi blant annet Den blå moskeen, så fiskerne på Galatabrua, og gikk opp til Galatatårnet. Vi fikk sett mye av Istanbul

Den blå moske i bakgrunnen

Fra Galatabrua

Bratte gater nedover fra Galatatårnet

Så måtte vi tilbake til skipet. Da vi seilte ut fra Istanbul, var solen på vei ned.

Fredag 20. november var vi til sjøs. Vi kurset mot siste havn vi skulle besøke, Dubrovnik. Det ble frokost med havusikt. På ettermiddag ble det quiz. Vi var tre grupper som hadde samme poengsum, dermed ble det t- skjorter til lederne.

Frokost til havs

Premien

Lørdag var vi på vei inn til Dubrovnik, og kom dit klokka 12.15. Dermed fikk mange gjort morgengymmen.

Morgengym

Da skipet hadde lagt til kai, fulgte vi buss inn til gamlebyen. Jeg hadde vært i Dubrovnik før, men alltid interessant å se steder igjen.

I Dubrovnik

Bymuren som omkranser gamlebyen i Dubrovnik er nesten 2 km lang, og er 6m på det tjukkeste, og 25 m på det høyeste.

Fra bymuren

I Gamlebyen

Da vi kom om bord igjen, måtte vi pakke bagasjen, for den måtte helst settes ut i gangen om kvelden. Så ble det tid for siste middagen om bord.

Ved middagsbordet

Søndag 22. november sjekket vi ut fra cruiseskipet i Venezia, og vi dro til flyplassen for hjemreise.  Enda et kjekt cruise var over. Jeg har talt sammen og kommet til at jeg har vært på 10 cruise. To til Karibia, to i greske farvatn, fem i Middelhavet, og ett på Nilen. Alle spennende på hvert sitt vis, med mange fine opplevelser. Jeg vil anbefale alle som kan om å reise på cruise, det er alle tiders. Jeg vil avslutte med et bilde fra flyturen hjem fra Venezia.