tirsdag 23. februar 2016

Dager i Beograd februar 2016, del 3

Torsdag 18. februar på vei til frokost måtte jeg stoppe opp og se nærmere på maleriene på veggen i gangen utenfor rommet. Det var bilder av kvinner med forskjellig hodepynt og frisyrer. Jeg likte spesielt ett av maleriene. Ved frokostbordet finpusset vi planene for dagen.

Dette likte jeg best

Dagens program startet med å gå mot regjeringskvartalet. Litt historie: I år 279 før Kr. ble byen for første gang nevnt skriftlig som Singidun, grunnlagt av en keltisk stamme. Beograd ble brukt for første gang i en pavelig bulle datert år 878. Stefan Nemanjic ble i 1217 den første serbiske konge. Da vi nå kom til Presidentpalasset, stod vi en stund og studerte det imponerende, grå bygget og de stilige vaktene. Akkurat nå for tiden heter presidenten i Serbia: Tomislav Nicolic.

Presidentpalasset i Beograd
 Sett fra siden
  
Rett bortenfor lå Rådhuset. Vi gikk over plassen og bort mot Parlamentet som lå rett over gaten. Et stort, majestetisk bygg. Herfra blir beslutninger tatt over republikken Serbia som vi vet er et land på Balkan. Landet har om lag 7 millioner innbyggere.

Rådhuset

Parlamentet

Neste besøk var i St. Marks kirke som ligger ved Tasmajdan- parken. Den er i serbisk stil og stod ferdig i 1940. Det er en av de største kirkene i Serbia. Kirkerommet var imponerende, men jeg synes ikonostasen var enkel i forhold til størrelsen på kirken.

St. Marks kirke

Fra kirkerommet

Ikonostasen som er i ortodokse kirker er en bildevegg som deler kirken i to. Bak ikonostasen er alteret der prestene gjør altertjeneste, framfor bildeveggen står de troende. Dette skal symbolisere inndelingen mellom det himmelske og det jordiske. Røttene går tilbake til Tempelet i Jerusalem.

Ikonostasen

Ortodokse kirker har ikke kirkebenker som vi er vant til. De har vanligvis kirkestoler langs veggene. Det er vanlig at de troende står.

En stille stund i St. Marks kirke

Etterpå besøkte vi Teslamuseet. Nikola Tesla (1856- 1943) ble født i Smiljan en landsby i fjell regionen Lika i Kroatia, men han flyttet seinere til USA. Museet ligger her i Beograd. Først så vi en film om Tesla som var oppfinner, fysiker og ingeniør.

Teslamuseet
 
Geniet Tesla

Tesla ble mest kjent for sine revolusjonerende bidrag i disiplinen elektrisitet og magnetisme på slutten av det 19. og starten på det 20. århundre. Han arbeidet en stund for Thomas Edison, men de røk uklar. Tesla ble anerkjent som Amerikas fremste elektroingeniør. Etter filmen viste en guide oss forskjellige apparater og vi fikk se gnistringer og ting som skjedde, men det gikk over hodet på meg. Jeg syntes det var litt skummelt.

Vi fikk se gnistringer
 
Jeg likte best den brune dressen han hadde brukt og diplomen fra universitetet. Tesla snakket sju språk flytende, arbeidet hardt med sine oppfinnelser og sov bare to- tre timer pr natt. Han var venn med Mark Twain. Jeg har utropt Tesla som et stort geni, etter dette besøket.

Den brune dressen
  Diplomen

Ved plaketten utenfor museet

Men nå skulle vi se det som hevdes å være verdens største kirke: Sava- katedralen. Den ligger på Vracarhøyden. Katedralen er dedikert til den hellige Sava, grunnleggeren av den serbisk - ortodokse kirken, og som var en viktig figur i middelalderens Serbia. Byggingen av katedralen startet i 1985.

Sava- katedralen
 
Inne var et gigantisk kirkerom, men katedralen var ikke ferdig, gulvet var fortsatt støpt betong. Jeg synes at ikonostasen var enkel for å være en så enorm kirke. Vanligvis er det tre bildehøyder med en dør på midten kalt kongedøren. Over den er bilde av Kristus. Det er en dør på hver side av hoved døren. Ellers er bilder av forskjellige helgener. Men kanskje de ikke er ferdig med utsmykningen heller.

Framme i kirken
 
Ikonostasen

Utenfor kirken var en statue som jeg tror er av den hellige Sava som kirken er dedikert til. Men alt stod på serbisk, vi forstod det ikke. Kanskje en av oss kunne litt?

Utenfor kirken

Nå ville vi over elven og se litt på andre siden. Vi tok taxi og ba om å bli kjørt til et stort varehus. Nå måtte vi ha en pause, og det ble på meg nydelig ostekake og kaffe.

Kaffepause

Utenfor kjøpesenteret

Vi tok taxi tilbake til hotellet, men nå ville jeg til en frisør i nærheten. Hun kunne både farge, klippe og føne håret. For det betalte jeg 260 norske kroner. Sist jeg gjorde det samme i Bærum, kostet det meg 2200 kroner. Jeg holdt på å svime av da, og også nå fordi det var så billig. Det triste var at jeg måtte gå i jakke med hette for det blåste og regnet litt. Vi avsluttet dagen med å spise på en serbisk restaurant i hotellområdet. Vi startet med forrett med serbisk mat.

Nydelig mat

Til hovedrett bestilte jeg gulasj. Maten i Serbia var god og billig. Kjøre taxi var billig, men handle klær var ikke billig, det var priser omtrent som hjemme. Denne dagen hadde vært fylt av inntrykk, det er utrolig hva en rekker over med god planlegging. Vi brukte flittig taxi, det var som nevnt meget billig.

Venter på hovedretten

Fortsettelse i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar