torsdag 25. februar 2016

Dager i Beograd februar 2016, del 5

Det var lørdag 20. februar, vår siste dag i Beograd. Vi startet dagen som vanlig med frokost. Det var et trivelig frokostrom, utvalget på buffeen godt. I dag var avreisedag, men vi hadde flere timer før vi måtte til flyplassen.

Fra frokostsalen

Vi sjekket ut fra hotell Belgrade City, men fikk sette bagasjen i resepsjonen. Hotellet ligger i området som heter Salamala. Først på programmet var å se huset som står igjen fra da NATO bombet mål i Beograd i 1999, vi spaserte dit. For første gang på over 50 år ble et land i Europa angrepet av andre europeiske land. Alle voksne husker sikkert den fæle krigen som forgikk på Balkan, resten av Europa kunne ikke lenger sitte å se på det som hendte. Amerikanerne og britene avfyrte fra skip som lå i Adriaterhavet. Nå stod jeg og så på bygningen og kunne ikke forstå hvordan de kunne treffe utvalgte mål på så lang avstand.

Bygningen

Vi gikk videre og passerte flere regjeringsbygg. Så videre til Pionirski Park. Siden det var vinter hadde jeg ikke sett så mange blomster ute i byen, men her i parken så jeg blomster. I området stod et av de store juletrærne fortsatt med julepynt.

Regjeringsbygg
 Enda et regjeringsbygg

Fra parken

Blomster også

Pyntet juletre

Videre passerte vi Universitetet og gikk gjennom porten til Studentparken. Her gav vi oss litt tid for å se på statuene som stod der.

Universitetet

I Studentparken

Området vi var i nå het Dorcol, det er tyrkisk og betyr: Der fire gater møtes. Flere av bygningene vitner om lang tyrkisk okkupasjon. Vi studerte bygningen som var Museum of Vuk and Dositej. Det ligger i en av de eldste delene av Beograd, og er en arv fra det tyrkiske styret.

Museet

Vi gikk mot Bohemkvarteret, nå startet vi fra en ny vinkel, vi spaserte oppoverbakke. Først måtte vi stoppe og beundre noen søte små blomster i forskjellig typer krukker som stod ute på fortauet, også støvler var blomstervaser.

Forskjellige løsninger

Solen skinte og været var fint, men litt kjølig. Vi tok fatt på bakken oppover og så flere husvegger som var dekorerte som bygårder.

Oppover Bohemområdet
 Malt på husvegg

Og enda en

Vi spaserte videre fra Bohemområdet. Beograd har ikke t- bane, men trikker, trolleybusser, og vanlige busser. De gule bussene er en gave fra Japan. De fikk bussene uten gjenytelser, men de  forlangte at bussene skulle vaskes hver morgen så det japanske flagget alltid er synlig. Japanerne har stasjonert en egen kvinnelig inspektør som påser at kravet blir fulgt.

En gul buss

Nå ville vi ha en pause før vi gikk til hotellet. Da gikk vi til det fornemme hotell Moskva. Der ville vi avslutte besøket i Beograd. Byen som etter Andre verdenskrig var hovedstad i det sosialistiske Jugoslavia. Fra 2006 har Beograd vært hovedstaden i Serbia. Nå spiste vi våre kaker til pianomusikk.

Utenfor hotell Moskva

Fornemt inne

Deilig brun kake

Vi dro tilbake til hotellet, hentet bagasjen og tok taxi til flyplassen. Nå gjaldt det å bruke opp våre serbiske dinarer. En 1000 dinar- seddel var verd 100 norske kroner, en 50- seddel verd 5 kroner. Det var bare å stryke nullen så hadde vi summen i norske kroner. Som nevnt var mat og drikke billig, å leie taxi var billig, men klær og sko ikke billig. Jeg kan anbefale en tur til Beograd, men en bør velge sommerhalvåret, da får en bedre inntrykk av parker med blomster, og folkelivet ellers på utestedene. Nå fulgte vi Norwegianflyet som tok oss direkte til Gardermoen. En reise med mange inntrykk var over.