mandag 22. februar 2016

Dager i Beograd, februar 2016, del 2

Onsdag morgen studerte jeg utsikten fra hotellrommet. Jeg så gaten ved hotellet, samt ned til den store, gule buss- og togstasjonen. Været så grått ut, men det var opplett.

Utsikt fra rommet

Vi hadde bestemt at rett etter frokost skulle vi ta taxi til borgen som ligger på en høyde i byen. Kalemegdan er en festning med et parkområde. Navnet er satt sammen av to tyrkiske ord: kale (festning) og megdan (område). Mens vi ventet på taxi tok jeg bilde av hotellet.

Hotell Belgrade City

Vi nærmer oss festningen

Vi gikk inn porten som er fra 1750- 1760, og fortsatte mot klokketårnet. Festningen har hatt en stor strategisk betydning i over to tusen år.

Ved porten

Klokketårnet i bakgrunnen

En antar at festningen i historisk tid har vært åsted for om lag 115 slag, og deler av byen omkring har vært ødelagt og blitt bygget opp igjen rundt 40 ganger. På området var utstilt krigsmateriell fra ymse tidsaldrer.

På området

Festningen ligger på en landtunge formet av elvene Sava og Donau, nordvest for dagens sentrum i Beograd. Her oppe så vi ned til elva Sava og til Donau.

Utsikt til Sava

Utsikt mot Donau

På bildet under ser vi seiersmonumentet Pobednik fra 1928. En mannsskikkelse holder et sverd i høyre hånd og en due i venstre hånden. Men vi ser det bakfra i bakgrunnen.

Seiersmonumentet i bakgrunnen

Parken ved festningen ble anlagt i 1880- årene, og er kanskje den mest populære parken i Beograd.
Nå stod alle trærne uten lauv og ingen blomster, men om sommeren er her sikkert flott.

Venter på sommerskrud

Vi gikk ut fra området og nedover mot gågaten der jeg så denne bygningen der statuer holder balkongen. Det var tid for en liten pause som vi tok på et sted som het Boutique.

Bygning med statuer

Pause

Neste besøk var i den serbisk- ortodokse St. Michael- katedralen som stod ferdig i 1840. Stilen er klassisisme med innslag av barokkelementer. Ikonostasen var fin.

Katedralen, inngangen

Ikonostasen

Nå ville vi se Prinsesse Ljubicas residens. Den er fra 1831, og hørte til Obrenovic dynastiet. Prins  Milos lot palasset bygges til sin kone og barn, de fremtidige herskerne. Det er et godt bevart herskapshus. Her er utstillinger også av forskjellige tidsepoker innen interiør. Vi ruslet gjennom de forskjellige rommene i to etasjer. Et het samtalerom, et besøksrom osv.

Prinsessens residens

Ett rom
Samtale- rom?

Fin kakkelovn

Etter lunsj gikk vi på Dali- utstilling. Her var forskjellige typer av hans arbeider. Jeg skal bare ta med tre eksempler. Først et teppe som er vevd av hans tegning som heter: Don Kihot i Sanco Pansa.

Veggteppet

Dante u tami ?
Giraffe Venus 1973
skulptur

Vi spaserte en tur i gågaten før vi dro tilbake til hotellet. Denne dagen var en av reisedeltagerne bursdag, dermed skulle det feires stort om kvelden. Vi fikk anbefalt en restaurant som het Homa, og dit tok vi taxi.

Pause i gågaten

Nå ble det åtte retters middag med fire sorter serbisk vin til. Det ble litt av en kulinarisk aften. De aller fleste rettene var svært gode små lekkerbiskener. Under vises tre av rettene. Det ble en flott avslutning på en innholdsrik dag.