lørdag 13. februar 2016

Om Ungarn, februar 2016

I "serien" om land jeg har besøkt vil jeg i dag skrive om Ungarn som er en republikk i Sentral- Europa. Det er et sletteland med fjellrekken Karpatene som bakteppe. Vi var i Ungarn på en ukes rundreise høsten 2003.

Kart over Ungarn

Ungarn er delt i to av to store elver, Donau, og Tizsa. Drava er en annen stor elv i sør, den danner grensen til Kroatia. Etter Andre verdenskrig ble Ungarn en sovjetisk lydstat, men det ble revolusjon i 1956. Det endte med at russerne marsjerte inn i landet. Etter Sovjets fall i 1991 ble Ungarn mer vendt mot vesten. Ungarn har vært knyttet til EU siden 2004.

Ungarns flagg

Ungarns nåværende president ble valgt i 2012. Janos Ader er født i 1959, og er utdannet jurist.

Presidenten i Ungarn

Budapest er landets største by og hovedstad med ca. 2 millioner innbyggere. Opprinnelig var det to forskjellige byer på hver side av Donau, Buda, og Pest. De ble slått sammen i 1873.

Fra Budapest

Høsten 2003 reiste vi på en ukes rundreise til Ungarn. Vi reiste via København til Budapest der turen startet. Straks vi hadde tatt inn på hotellet, ble det bytur rund i Budapest. Vi så blant annet Det store torget, Heltenes torg, der hang denne dagen det tsjekkiske flagget for der var statsbesøk.

Heltenes torg

På andre siden av Donau så vi statuen av den første kristne kongen i Ungarn.

Staselig rytterstatue

I hovedstaden så vi også det berømte Parlamentet. Et praktfullt bygg. Ungarns Parlament er den lovgivende makt i landet, bygningen ligger på Donaus venstre bredd.

Parlamentet

Onsdag morgen kjørte vi ut fra Budapest. Vi kjørte i retning Balatonsjøen, men hadde et par stopp. Først besøkte vi fabrikken som lager det berømte Herend-porselenet. Så til den kjente klosterkirken i Tihany.

Staselig kirke

Turen fortsatte videre mot Balatonsjøen som er den største innsjøen i Ungarn, og i hele Sentral Europa. Området er kjent for sine kurbad. Vi stoppet er sted og spaserte mot en plass der vi skulle smake på helsebringende vann. Da ruslet vi gjennom en alle med platantrær. Etterpå ble det båttur på Donau.

På vei til helsebringende vann

Vi sjekket inn på et hotell ved Balatonsjøen, denne dagen ble det bad i helserik sjø. Ungarn har om lag 1300 badekilder. Landet har ingen kyst, havet ligger under jorda.

Helserik sjø

Vi var også på besøk til Ungarns største slott som ligger i dette området. Det hadde tilhørt den akta Pestetics- familien. Et idyllisk slott, som i eventyrene.

Slottet

Vi overnattet i byen Pecs og sjekket inn å hotellet, men dro straks på byvandring. Neste morgen fulgte vi et lite skrangletog som kjørte oss innover i skogen Gemenc, her er Duna- Drava nasjonalpark. Vi gikk av toget, tilbake skulle vi gå. Det ble en fin opplevelse å gå gjennom skogen med mange idyller.

Bytur i Pecs

I nasjonalparken

Om kvelden kjørte vi til en restaurant som lå oppe i høyden. Det var strålende måneskinn denne kvelden. Restauranten hadde en helt spesiell innredning, og maten var meget god.

Spesiell restaurant

Søndag ble det sykkeltur. Vi ble kjørt til en liten by, der stod syklene klare. Nå syklet vi gjennom flere små landsbyer og langs vinmarker. Vi hadde et par pauser, og ett sted stod musikanter og ville spille for oss.

Pause

Etter sykkelturen ble det lunsj, før besøk på en vingård. Nå ble vi med bussen til Harkany som har vært et kjent kursted i over 200 år. Her fikk vi som hadde bestilt både massasje og bad i helse bringende bad.

Kurbad

Mandag morgen dro vi fra Pecs. Vi fulgte en liten ferge over Donau. På andre siden skulle vi se en paprikafabrikk. Vi så mye paprika i området. På stedet ble vi servert brød smurt med gåsefett og strødd med paprikapulver.

Paprikaplanter

Nå ble vi hentet av bussen og kjørt til Kalocsa. Der besøkte vi Ungarns største barokk- kirke. I kirken overvar vi en orgelkonsert. Det var en mektig opplevelse. Utrolig flink organist.

Orgelkonsert

Videre skulle vi ut på den berømte Pusztaen. En rytter møtte oss på veien og ledet oss inn på området vi skulle se oppvisning med hester og ryttere.

Rytteren som møtte oss

Oppvisning

Senere ble det middag i matsalen, og da ble det musikk av lokale krefter med ungarsk musikk.
Et kjekt besøk.

Ungarsk musikk

Siste natten i Ungarn var vi i Kecskemit. Søndag var avreisedag, men først skulle vi på byvandring. Mange fine bygninger i byen. Det siste vi så var Rådhuset. Først stor vi ute og hørte klokkespillet, men nå inn i Byrådsalen. Der fikk vi orientering av en høgt på strå, og ved hver av våre plasser lå små gaver. Jeg syntes det var hyggelig gjort.

Bygning i Kecskemit

Etterpå ble vi kjørt til flyplassen og reiste tilbake til Oslo via København. Rundreisen i Ungarn ble en spennende tur, for det var så mange varierte opplevelser. Det var også fin natur. Jeg var svært fornøyd med reisen.