søndag 21. februar 2016

Dager i Beograd februar 2016, del 1

Tirsdag 16. februar lettet vi med Norwegian fra Gardermoen kl. 10.05 i et strålende vær. Flyet som skulle til Beograd var stappende fullt. Flytiden var beregnet til 2,5 time. Alt gikk etter planen og vi landet på Nikola Tesla flyplass. Jeg tok bildet ut vinduet rett før vi landet i et tåkete Beograd.

Vi lander

Vi tok taxi til sentrum og tok inn på Hotell Belgrade City. Rommene var helt ok. Vi hadde mange timer igjen av dagen, og nå ville vi ut og se på hovedstaden i Serbia som er en av Europas eldste byer. Gaten gikk oppoverbakke, og jeg måtte stoppe opp og ta bilde av et spesielt hus.

Det sjekkes inn
 Artig designe

Da vi hadde gått oppoverbakke kom vi på toppen, her lå Hotell Moskva, det så ut til å være et fint hotell. Nå så vi et stort juletre som fortsatt stod pyntet.

Hotell Moskva

Fortsatt juletre

Vi stoppet opp og studerte Nasjonalmuseet, foran stod den staselige statuen av prins Michael av Serbia som gågaten vi skulle spasere i er oppkalt etter. Rett bortenfor ligger Nasjonalteateret.

Nasjonalmuseet

Rytterstatuen

Nasjonalteateret

Nå spaserte vi i gågaten Knez Mihailova som er den viktigste gågate og shoppinggate i Beograd. Et viktig område med en rekke bygninger og herskapshus fra slutten av 1870- årene.

Rusletur i gågata

Fra gågata

Flere staselige hus, ett av dem var nå privat museum for moderne kunst.  Flere var ute og luftet hundene sine. Oppe på en balkong stod et par som viste seg å være kunstige.

Staselige hus

Hundene luftes

Fjuskepar

Vi spaserte vider, på en vegg så vi veggmaleri. Etter pause på en kafé ruslet vi videre, ved universitetsområdet så vi en bygning som hørte til universitetet. Nå kom vi til Bohemområdet og gikk da nedoverbakke. Her var mange lave, små bygninger på hver side av den smale gaten med brostein.

Veggmaleri

Hus ved universitetsområdet

I Bohemstrøket

Beograd er som nevnt en gammel by. Arkeologiske utgravninger viser spor av bosetning på stedet helt fra det sjette årtusen før Kr. Nå ruslet vi i Bohemstrøket og så på de festlige små husa, traff på en statue gjorde vi også.

Festlige hus

Statuen

Ny pause på kafé, der hadde de dekorert vinduet med kaffekopper. Senere var vi innom en butikk der det også var bar, samt de solgte gamle LP- plater og de leide og så ut så folk fikk låne.

Dekorasjon på kafé

Lp- plater granskes

Beograd er Serbias største by og har om lag 1,4 millioner innbyggere. Denne tirsdagen var det kjølig i den serbiske hovedstaden, men vi fikk sett en del alt denne første dagen. Vi spiste middag på et sted som het Little Bay. Restauranten hadde en spesiell innredning med rød fløyel og rokokkostil. En ung dame kom etter hvert og underholdt med serbiske sanger. Hun hadde en fin sopranstemme og sang som en operasangerinne. En ung mann spilte piano til. Det ble en hyggelig middag med god mat.