onsdag 24. februar 2016

Dager i Beograd februar 2016, del 4

Det var fredag morgen, og som vanlig kvitret det oppe i buret i gangen ved resepsjonen der vi gikk mot frokostrommet. Oppe på veggen var et stort bur med fugler, to ganske store fugler. Videre inne i gangen var et stort akvarium med store gullfisker. Som vanlig finpusset vi planene for dagen ved frokostbordet.

Fugleburet

Ved frokostbordet

I dag skulle vi til Serbias nest største by, Navi Sad. Vi skulle følge buss, og gikk ned til buss- og togstasjonen rett nedenfor vårt hotell. Det regnet litt i Beograd, det passet å ta en busstur. Vi kjøpte billetter, ikke lenge etter tok vi plass i bussen som kjørte over brua og videre ut fra Beograd.

Busstasjonen

Vi passerer Sava

Bussturen tok 1,5 time, og landskapet vi kjørte gjennom forundret meg. Straks etter vi var utenfor Beograd kjørte vi gjennom et landskap flatt som en pannekake. Aldri har jeg sammenhengende i Europa kjørt gjennom et landskap som kun besto av grønne marker og mørke åkrer. Iblant bebyggelse langt i bakgrunnen. Noen steder i det fjerne stod rekker med trær som stramme tinnsoldater. I forgrunnen vekselvis grønne enger, mørke åkrer i det uendelige.

Flatt landskap

Vi passerte to bomstasjoner, ellers så jeg ikke en levende sjel, ikke fugler, men et sted så jeg en liten svart hund som løp alene langs en åker. Kursen var nordover, og da vi nærmet oss Novi Sad kjørte vi over en bro som krysset Donau, og her var sumpmark og glissen skog med bare stammer, trær uten sitt vanlige skrud. Nærmere byen ble det antydning til skråninger, i veigrøftene litt søppel.

Over Donau

Novi Sad betyr på serbisk: Ny hage. I dag har byen rundt 300 000 innbyggere. Byen ble først  grunnlagt av prins Eugene av Savoia i 1694. Serbiske kjøpmenn dannet en koloni her. I det 18. og 19. århundre, da ble Novi Sad et viktig senter for handel, og for serbisk kultur. Under revolusjonen i 1848 ble byen mye ødelagt, men ble seinere restaurert. I dag er Novi Sad et industrielt- og finansielt senter for serbisk økonomi, samt et kulturelt sentrum. Vi spaserte mot gamlebyen og så da inn i idylliske bakgårder. Vi tok en pause på en kafe før vi startet å se oss om i byen.

Idyllisk bakgård

Pause med forfriskninger

Først besøkte vi en katolsk kirke, Mary- kirken fra 1895. Inne var høyt under det lyse taket, og kirke rommet var blant annet smykket med høye, smale glassmalerier.

Mary- kirken

Høyt under taket

Dekorative glassmalerier

Her lå også Rådhuset i renessansestil og som også er fra 1895. Nå spaserte vi videre på Zmaj Jovina Street som er den eldste gaten.

Rådhuset

Fra Novi Sad

På vei mot Frihetsplassen

Biskopens palass er en flott bygning. Framfor bygningen står en statue av Jovan Smaj, den mest berømte barnebokforfatteren i landet. Jeg tror gaten må være kalt opp etter denne forfatteren.

Ved biskopens palass

Ved statuen av Jovan Smaj

Jeg syntes at Novi Sad er en fin by med alle de lave, stilige bygningene. Men nå var det tid for lunsj som vi spiste på en restaurant som het: alla Laterna. Jeg spiste tomatsuppe og brød, suppen ble servert i en liten panne, og smakte utmerket.

Fine bygg i Novi Sad

Lunsj

Vi besøkte Dunaski som er den eldste parken i Novi Sad. Nå var det jo vinter, men jeg kan tenke meg at her er idyllisk særlig om sommeren.

Fra parken

Vi spaserte nedover mot bredden av Donau og hadde der god utsikt til Petrovaradin- fortet borte på en høyde, kalt for Donaus Gibraltar.

Ved bredden av Donau

Utsikt til fortet

Neste besøk var i Uspen- kirken fra 1774, byggestilen er barokk. Vi gikk inn i kirken som hadde et fint kirkerom med en staselig ikonostas.

Uspen- kirken

Fin ikonostas

Vi gikk nå mot bussterminalen etter et interessant besøk i Novi Sad. Vi kom forbi et artig vegg maleri, og beundret ellers den fine bebyggelsen. Einstein underviste på universitetet her i byen i sin tid, og bodde her med sin serbiske kone. Da vi kom tilbake med bussen til Beograd, var det blitt mørkt.

Artig veggmaleri

Fra Novi Sad

Denne siste kvelden i Beograd ville vi spise middag i Bohemkvarteret og tok taxi dit. Vi endte opp på restauranten Dva Jelena. Et sted med spesiell innredning, oppe på en hylle stod utstilt gamle instrumenter. Det var live musikk mens vi spiste. Jeg valgte laks, og porsjonen var så stor at det så ut som en oppslått bok på tallerkenen.

Gamle instrument

Live musikk

Jeg spiste laks

Vi tok taxi tilbake til hotellområdet, og kvelden avsluttet vi i baren på hotell Astoria. Baren hadde en spesiell innredning der også hatter hang ned fra taket.