tirsdag 26. april 2016

Om USA, april 2016, del 2

Etter tre fantastiske uker i Seattle sommeren 1992, dro vi videre til tre byer i USA. Først til hovedstaden Washington. Vi så oss om i byen og besøkte kjente steder. Vi så Det hvite hus, og var til og med inn. Den gangen var det president Bush som bodde der. Jeg vet ikke om det er lov for turister å komme inn i presidentboligen lenger, men den gang fikk vi se noen rom. Vi var også på Capitol Hill og var inn i Capitol, der kongressen sitter.

Det hvite hus
På Capitol Hill

Så fly videre til Orlando. Her var vi både til Universal Studios, og besøkte Disney World. Der var vi med på mye, og sannelig møtte vi Minni som var ute og luftet seg.

Minni, en kjent figur

I Orlando

Siste byen vi tok fly til var New York. Vi tok rundtur med buss og fikk et inntrykk av den store byen. Vi ruslet rundt også, vi så for eksempel Twin Towers, og var opp i Empire State Building og så på utsikten over byen. Fra New York tok vi fly tilbake til Norge. En hel måned hadde vi vært i USA, en tur jeg aldri vil glemme.

Foran tvillingtårnene

Utsikt over New York

Neste besøk i USA var til New York påsken 1998, da besøkte vi studenten i familien som bodde i byen. Vi så mye på de dagene vi var der. Blant annet var vi i Brooklyn og ruslet rundt der. Middagh Street minner om at mange nordmenn slo seg ned her. Denne gangen så vi på utsikten over New York fra et av Twin Towers tårnene. Vi fulgte ferge ut til Ellis Island, da passerte vi rett forbi Frihets gudinnen.

I Middagh Street, Brooklyn

Rett ved Frihetsgudinnen

Utsikt fra Twin Towers

Året etter, i 1999, dro vi igjen til New York for å være sammen med studenten i påsken. Denne gangen var også en kamerat av studenten med. Det ble mye interessant vi fikk sett i den digre byen.
Jeg kan nevne tur til Manhattans sydligste hjørne ved Hudson River. Vi spaserte i gatene, så FN bygget, var i Central Park, var på historisk museum for å nevne bare noen eksempel.

Ved Hudson River

Gatebilde

FN bygget

Mitt fjerde besøk i USA gikk også til New York. Vi var flere fra familien som slo oss sammen og reiste i juni 2014 på en ukes besøk i byen. Vi så utrolig mye av New York, for nå hadde vi med guide, studenten som hadde bodd der i flere år. Her kan jeg bare ta med noen smakebiter. Første bilde er fra Central Park, ved minneplaten til John Lennon.

I Central Park

På Times Square

Pause på Times Square

Vi tok ferge til Staten Island, da hadde vi utsikt til minnetårnet over Twin Towers som ble ødelagt ved en grusom terrorhandling i 2001. Vi besøkte også området ved minnetårnet. Underlig å tenke på denne tragedien, vi som to år før hadde vært oppe i Twin Towers og sett på utsikten, så gått ned en trapp og spist lunsj i restauranten der. Ufattelig.

Minnetårnet

Vi besøkte St. Patrics Katedral og så mellom annet de fantastiske glassmaleriene. En annen dag var vi på kunstutstilling i Chelsea, der er mange kunstgallerier.

Glassmalerier i St. Patric Katedral

På kunstutstilling

Vi så de fleste distrikter av New York. Jeg har alt nevnt noen, men kan også ta med at vi ruslet rundt i Brooklyn der mange skandinaver hadde slått seg ned. I Greenwich Village så vi oss rundt, og der spiste vi en kveld middag.

På Brooklyn Heights

Middag i Greenwich Village

De ble en tur med mange opplevelser i New York, vi hadde sett svært mye av byen. Denne gangen så jeg utsikten over byen oppe på Rockefeller Center i det solen gikk ned.

Solnedgang over New York

Siste del om dette temaet kommer i morgen.