onsdag 13. april 2016

På kino, april 2016

I går var jeg på kino i Sandvika. Jeg så filmen: Mitt store fete greske bryllup. Dette er oppfølgeren til filmen av samme navn. Den første filmen så jeg på Netflix, og likte den for den var underholdende. Nå gikk jeg altså for å se oppfølgeren, og jeg ble ikke skuffet. Regissør for filmen er Kirk Jones født i Bristol, Storbritannia i 1964.

Kirk Jones

Filmen handler om det som skjer videre i en stor, gresk familie som bor i Chicago, USA. Faren i huset har innvandret til Amerika, for ham er det alt som er gresk det viktigste, og samholdet er sterkt i den store familien.

Fra filmen
  
Nia Vardalos skrev manuset til første filmen om familien, hun har også skrevet manuset til oppfølgeren som jeg så i går. Nia Vardalos er født i Winnipeg, Canada i 1962, og er av gresk avstamning.  Hun har spilt roller både i tv- serier og filmer. I første filmen spiller hun Toula Partokalos, datteren i familien som gifter seg med en amerikaner. I denne andre filmen har det gått så mange år at hun selv har en tenåringsdatter som heter Paris. Nia Vardalos spiller altså i begge filmene, samt skrevet begge manus. Første filmen ble Oscarnominert for beste manus.

Nia Vardalos (Toula)

  Amerikaneren hun gifter seg med i filmen spilles av John Corbett. Han ble født i 1961  i Vest Virginia, USA. Han er amerikansk skuespiller og country sanger. I filmene spiller han Ian, og nå er han far til Paris.

John Corbett (Ian)

Bilde fra filmen

Bilde fra filmen

Datteren Paris som er litt brydd over at hele familien blander seg inn i alt hun foretar seg, spilles av Elena Kampouris som er født i New York i 1997, men vokste opp i New Jersey. Hun har gresk far.  I denne oppfølgeren i filmen spiller hun datteren til Toula og Ian.

Elena Kampouris (Paris)
 
I første filmen om den store greske familien handlet det om da datteren i huset, Toula, skulle gifte seg, men nå oppdager faren i huset, den greske innflytteren at vielsesattesten ikke er i orden. Dermed må bryllup ordnes for foreldrene, og nå er det den store familien som tar seg av det. Faren til den store familien spilles av Michael Constantine født i 1927 i USA av greske foreldre. Han er en pris belønnet gresk amerikansk skuespiller.

Michael Constantine

 Mor i huset spilles av Lainie Kazan født i 1940 i Brooklyn, New York. Hun har spilt i mange filmer og tv- serier. Hun er også sanger. Hun spiller godt i rollen som moren i den store greske familien.

Lainie Kazan
 
Jeg likte den første filmen, og denne oppfølgeren var mange artige scener som fikk hele kino publikum til å humre. I begge filmen er også en gammel bestemor som iblant dukker opp og som de må passe litt på, for hun finner på pussige ting. De som ikke har sett den første filmen om familien bør få med seg den først, da får en full uttelling i denne filmen. Jeg synes denne oppfølgeren er underholdende og morsom. Jeg anbefaler den gjerne.

Bilde fra filmen



 
 
  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar