onsdag 27. april 2016

Om USA, april 2016, del 3

Sjette tur til USA ble en kjøretur i California sommeren 2012. Vi startet med noen dager i San Francisco. Det var en spesiell by med iblant bratte gater. Det så ut som om bygningene stod på skrå.
I Lambard Street var gaten så bratt at bilene måtte kjøre i sikk- sakk nedover. Vi var blant annet i hippiedistriktet i byen, der var mangt å få kjøpe i de mange artige butikkene.

I San Francisco.

Lambard Street

Besøk i Hippiedistriktet

Vi dro på en utflukt til Napa Valley som er et kjent vindistrikt ikke langt fra San Francisco. Vi besøkte flere vingårder og det var vinsmaking.

I Napa Valley

Vinsmaking i skyggen

Vi kjørte videre Big Sur, ruten langs Californiakysten. Det er 15 mil på Highway 1. Vi stoppet et par dager i Monteray, fra dette distriktet kommer forfatteren John Steinbeck, i mange av bøkene hans er  handlingen lagt til dette området. Vi var på Fishermans Warf, fram til 1950 var her rikt fiske og stor aktivitet. Ved en av de historiske bryggene stod en byste av Steinbeck. Vi besøkte også byen han kom fra: Salina.

I Monteray

Vi kjørte videre på Big Sur og stoppet flere ganger for å beundre den storslagne utsikten til klipper og hav. Et sted stoppet vi for å se elefantsel som solet seg på en strand.

Storslagen utsikt

Elefantsel

Vi kjørte til Los Angeles og bodde på hotell Roosevelt i Hollywood. Vi så  mye i området, åsen der stjernene bor, vi var på Venice Beach, og besøkte Universal Studios, bare for å nevne litt.

Pause ved bassenget på Roosevelt

På Venice Beach

Oppe i åsen

Fra Universal Studios

Siste stopp på turen i California var Las Vegas der vi var noen dager. Her ble største opplevelsen helikoptertur over Grand Canyon, vi landet og var ut også. Til slutt var det badeliv på det digre hotell MGM. En strålende tur i California.

Grand Canyon
I Las Vegas

Badeliv i Las Vegas

Den sjette og siste turen til nå i USA, gikk til Sørstatene sommeren 2015. Denne turen startet med et opphold i New Orleans. Vi så mye av byen, og vi tok en båttur på Mississippi.

Fra Jackson Square

Pause i varmen
Båttur på Mississippi

Så videre til Memphis, der vil jeg nevne besøket i hjemmet til Elvis, Graceland. Det var underlig å rusle rundt der The King hadde sin privattid sammen med familie.

Klar å gå inn på området
Hjemmet til Elvis

Bilde fra Graceland

På restaurant i Memphis

Vi kjørte videre til Nashville. Her så vi også mye, men vil nevne Johnny Cash museum. Det var interessant å se minner fra livet til den kjente sangeren.

Fra Johnny Cash museet
Fra en pause i Nashville

Turen gikk videre opp mot høgda der vi skulle stoppe på toppen for å se Smokey Mountains. Her var en Nasjonalpark med flott skog der svartbjørn lusket rundt. Dessverre så vi ingen.

Vakker natur

Vi besøkte flere steder i Sør- Statene, men vil avslutte med siste stoppet som var noen dager i Orlando. Igjen ble det besøk i Disney World, på bildet under ser vi slottet til Askepott. Siste del av turen på tre uker, ble det bad og soling i Orlando. Vi hadde sett utrolig mye på turen i Sør Statene, men har ikke tatt med alle stedene. Den 6. turen til USA var igjen en suksess.