mandag 18. april 2016

Turist i egen by, april 2016, del 2

Av dyr som også lever i norsk natur kan nevnes oteren. Den lager hiet sitt nær vann, ofte er inngangen under vannet.

Oter

Svalbard hører til Norge, og der lang oppe i arktiske strøk lever isbjørnen. Samt flere typer sel. 
Det tar jeg med siden det hører til Norge.

Isbjørn og sel

Nå gikk jeg opp i andre etasje, der var utstilling med dyre- og fugleliv fra andre land og kontinent. Først vil jeg nevne villsvin fra Øst- Europa. Villsvin har jeg sett i vill tilstand i Polen.

Villsvin

Neste jeg så var fra dyreliv i Nord- Amerika. Jeg kjente igjen den svære bisonen som er det største nålevende landpattedyret. Bison er planteetere og lever i flokker. Så kom jeg til utstillingen av geitedyr som lever i Kina, Himalaya.

Fra Nord- Amerika

Geitetyper i Kina, Himalaya

,

I den Orientalske regionen var også utstilt flotte sommerfugltyper fra Malaysia og India. Så videre til Savannen i Sentral- Afrika. Der var også nesehorn.

Sommerfugler

Fra Afrika

Etter å ha sett dyreliv fra Australia, og fugleliv fra Sør- Amerika, hadde jeg sett det meste, men tok ikke bilder av alt. Der var et ganske stort utvalg og mye dyreliv og fugleliv å se.

Fra Australia

Fra Sør- Amerika

Jeg gikk ned fra andre etasje, på veggene hang utstoppede hoder av forskjellige typer dyr. Nå sa jeg adjø til familien fra Sunnmøre som skulle videre på sirkus.

Utstoppede dyrehoder

Naturhistorisk museum

Her oppe ligger Botanisk hage, nå var her begynt så smått å bli vår. Trær og busker var fulle av grønne knopper. Det er utmerket utsikt nedover mot byen.

Her er vår

Byen i bakgrunnen

Den botaniske hagen er flott å rusle i når sommeren nærmer seg, jeg har vært her på sommerstid og det er fint å rusle rundt å se på all prakten. Vi gikk nedover fra hagen, og spaserte til Grønland. Her gikk vi innom Asylet, der satt vi en liten stund på uteserveringen. Solen skinte så været var bra.

Fra Botanisk hage

Uteservering på Grønland


På vei til hvert vårt busstopp ble det litt handel på en torgbutikk. Så var ettermiddagen som turist i Oslo over. Det ble noen kjekke timer før jeg tok 18.00- bussen hjem.

Torghandel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar