tirsdag 7. juni 2016

Om Cuba, del 1, juni 2016

I serien om land jeg har vært i, vil jeg nå skrive om Cuba. Det er Karibias største øy og største stat. Hovedataden er Havanna. Cuba har om lag 11,3 millioner innbyggere.

Cuba

Det offisielle språket er spansk . Cuba har vært sosialistisk republikk siden 1959, og presidenten var i mange år Fidel Castro.

I dag er Fidel en gammel mann, og det er broren Raûl Castro som er president. Kommunistpartiet er det eneste partiet på Cuba.

Raûl Castro

Cubas flagg

Jeg besøkte Cuba i november 2009, og var da i Havanna, og på en rundtur på Cuba. Havanna er mest kjent som La Habana, byen er også en av øyas 14 provinser. Havanna ligger nordvest på Cuba.

Fra Havanna

God tørk

Fra hovedgaten

Vi startet altså turen i Havanna, der vi var på byrundtur med guide. De som ikke skulle avslutte turen i Havanna fikk en dag her. Men flere av oss som skulle være i Havanna til slutt, brukte dagen på en utflukt til regionen Pinar del Rio. Her dyrkes verdens fineste sigartobakk.

Tobakk til tørk

Tørkehuset vi besøkte

Vi var på tur med båt inne i en svær grotte, og vi besøkte et sted der en hel bergvegg var malt som et stort maleri. Det var laget i 1959

Maleriet

Vi stoppet i en liten by der vi fikk se på folkelivet. Flere koset seg med en sigar. Så kjørte vi videre til den grøderike Vinalesdalen.

De likte sigarer

Den grønne dalen

Neste dag startet rundturen på Cuba. Grytidlig fredag 6. november tok vi innenriksflyet til Santiago de Cuba. Da vi var framme, startet første besøk på en kirkegård der kjentfolk ligger gravlagt. Der var fint med mye blomster og staselige gravstøtter. Særlig den til en av de mest berømte sanger og gitarist. Han som sa at kvinner er livets roser.

Den kjente sangeren

Vi spiste lunsj i en restaurant som før hadde vært privathuset til en lege som hadde rømt til USA da kommunistene tok over. jeg tenkte vi satt i stuen til legefamilien. Mens vi spiste ble vi underholdt av to søstrer som sang og spilte. Her ligger også flere av Cubas kjente menn. Der var vktskifte med skingrende musikk og hanemarsj. Vi overnattet i Santiago de Cuba.