lørdag 25. juni 2016

Om Romania, del 2, juni 2016

Det var grått og kjølig da vi kjørte fra byen Sighisoara. På vei sørover stoppet vi for å se Prejmer kirken som står på verdensarvlisten. Det var et spesielt interiør i kirken, særlig taket var fint. En av reiseselskapet hadde en flott sangstemme, nå fikk vi ham til å synge en salme. Det var en opplevelse å lytte til i sangen i denne ærverdige kirken.

Prejmer- kirken

Spesielt tak

Inne i kirken

På turen hadde jeg sett flere storker her og der. Nå kjørte vi mot byen Brasov, da vi nærmet oss så jeg skilt oppe i åssiden slik vi ser i Hollywood. Vi var i hjertet av Transilvania, ved foten av Karpatene.  I Brasov skulle vi overnatte i to netter.

Mye stork i Romania

Skiltet

Brasov er grunnlagt av tyske riddere, en militærorden som i 1211 ble invitert av den ungarske kongen til å kolonisere og forsvare den sørøstlige delen av Transilvania. Vi så oss rundt i byen, besøkte en kirke, og var på Historisk museum. Stortorget var før i tiden den store markedsplassen der folk drev handel.

Foran det tidligere Rådhuset

Fra Stortorget

Dagen etter skulle vi på utflukt fra Brasov og besøkte først en festning i Rasnov. Den lå på en høgde og sies å være bygd av tyske riddere i 1215. Her oppe var utmerket utsikt.

Festningen i Rasnov

Utmerket utsikt

Turen gikk videre, nå skulle vi besøke slottet i Bran. Siste stykket dit kjørte vi oppover i høgda på smale, svingete veier. Vi var inne i slottet og så flere av romma.Ganske små rom, jeg syntes at særlig ovnene og peisene var fine.

Slottet

Fine ovner

Vi kjørte tilbake til Brasov der vi hadde resten av ettermiddagen til egen disposisjon, og kunne ruslet rundt i byen. Om kvelden ble vi kjørt opp i høgda til en skiby som heter Poiana Brasov. Her oppe så jeg mange hotell. Her spiste vi middag på en restaurant som hadde et særegent interiør med dyreskinn på veggene. Vi fikk servert kjøtt av villsvin, hjortedyr, og av bjørn. Det er masse svartbjørn i Romania. En sigøynergruppe underholdt. Det var en artig opplevelse.

Restauranten

Spesiell innredning

Da har jeg smakt bjørn

Neste morgen kjørte vi fra Brasov. Dette var avreisedag, men ikke før ut på ettermiddagen, På vei tilbake til Bucuresti besøkte vi slottet Peles, i Sinaia. Det ligger i en dal omgitt av furuskog. Stedet blir også kalt Karpatenes perle. Siste stykket oppover til slottet spaserte vi. Nå fikk vi omvisning i sommerslottet som kong Carol I (1866- 1914) fikk bygd her.

Et praktfullt slott

Ett av romma

Utenfor slottet

Etter slottsbesøket spaserte vi ned til sentrum av Senaia, vi skulle spise privat lunsj før vi fortsatte. Vi var fire personer som gikk sammen, spiste lunsj og så oss om på stedet. Parken var spesielt fin.

Fra Senaia

Fra parken

Vi passerte også idyller på veien mot flyplassen i Bucuresti. Vi reiste 18.50, det ble en fin flytur hjem. Rundturen i Romania var interessant, hyggelige mennesker, god mat og mye å se og oppleve. Jeg likte turen meget godt.