torsdag 9. juni 2016

Om Cuba, juni 2016, del 3

Da vi kom tilbake til Havanna etter rundturen på Cuba, tok vi inn på hotell Melia Cohiba. Det lå litt utenfor sentrum. De siste dagene på Cuba skulle vi bo her i hovedstaden.

Hotellet

Onsdag 11. november var den første av disse dagene, og vi bestemte oss for å spasere inn til sentrum. Vi gikk på den berømte promenaden langs havet. Inne i sentrum traff vi på flere skoleklasser som sikkert var ute på tur. Alle elevene, på alle klassetrinn, hadde på skoleuniform,kun forskjellige farger som viste hvilke trinn de gikk på.

På promenaden

Skoleklasse

Neste morgen hadde vi også live musikk i det fine frokostrommet. De stod på et podium ved døren, de spilte rolig musikk som passet ypperlig så tidlig på dag.

Alltid live musikk

Da vi kom ut, så vi det blåste ganske kraftig, sjøen slo innover promenaden vi gikk dagen før. Men vi hadde planlagt å ta bussen som ofte gikk fra hotellet til sentrum.

Det blåste

Under ser vi bilde av Havannas høyeste bygning. Den er 150 meter høg. Bak ligger bunkeren med kontoret til Fidel Castro, men nå er det som kjent den to år yngre broren som styrer.

Høyeste bygning i Havanna

Havanna har om lag 2,2 millioner innbyggere. Byen ble grunnlagt av spanjolene i 1519. Egentlig ble den grunnlagt i 1515 på sørkysten, men ble flyttet hit på grunn av bedre beliggenhet.

Fra hovedgaten

Den berømte forfatteren Hemingway bodde en tid på Cuba, og vi gikk til stambaren hans som heter: Floridita. Det er en stilig bar, samt mange turister som sikkert var i samme ærend. I et hjørne av baren var en statue av den berømte stamgjesten. I Havanna ser vi mange amerikanske biler, de finnes overalt.

Sammen med Hemingway

Dollarglis

En kveld slo vi norske fra dette reiseselskapet oss sammen og dro til en privat restaurant, De var da ikke lovlige, og ble kalt paraderes. Vi kom til et privathus og ble vist opp i andre etasje der stuen var. Huset lå helt nede ved sjøen, og denne kvelden blåste det også, vi så skummet fra bølgene slå opp på vinduene. Vi bestilte hummer, og fikk en meget god middag servert. Jeg syntes det var spennende.

Privat middag

Turen til Cuba var både lærerik og spennende. Det som forundret meg mest var som nevnt at folk måtte bruke rasjoneringskort, og jeg fikk en stuss da jeg så folk stå i kø for å kjøpe brød.  Det som var festlig var at vi nesten aldri spiste et måltid, enten det var frokost, lunsj, eller middag uten at det ble spilt live musikk. Det svinget på Cuba. Jeg kunne godt tenkt meg en tur til Cuba igjen.