fredag 24. juni 2016

Om Romania, del 1, juni 2016

I serien om land jeg har vært i, har jeg valgt å skrive om Romania, Der har jeg vært en gang, på en ukes rundtur i mai 2015. Turen het: Transilvanias perler. På turen tok jeg 549 bilder, og opplevde mye, så her blir det bare smakebiter.

Romanias flagg

Romania ligger i det sør- østlige Europa, og har vært regnet til både Øst- Europa og til Balkan. Romania har fire historiske regioner: Transilvania, Valakia, Moldova, og Dobrudsja. Landet har 41 fylker, og er inndelt i 2686 kommuner, og 265 byer. Kommunene og byene har lokalt selvstyre, og ledes av en borgermester. Romania er medlem av EU.

Kart

Presidenten har den utøvende makt, og blir direkte valgt hvert femte år. Dagens president heter Klaus Iohannis, født i 1959. Han ble valgt til president i 2014.

Presidenten

Jeg dro på en gruppereise med Albatros, Vi reiste først til hovedstaden Bukarest der vi overnattet. Hotellet lå i et fint strøk.

Fint strøk

Om kvelden spiste vi middag på en lokal restaurant. Det ble god mat, og innredningen i reastauranten var spesiell, før hadde det vært et bryggeri. Den het: Canè cu bere. Vi fikk også se folkedans.

Folkedansere

Før vi dro fra Bukarest neste dag skulle vi besøke det vanvittig store palasset som diktatoren Chauchesku fikk bygd i 1984. 700 arkitekter var i sving i byggeprosjektet som kostet grassat mye penger. Palasset har 1100 rom. Det ble den nest største bygning etter Pentagon. Jeg tenkte at mannen måtte være sprø som brukte folkets penger til denne galskapen. Etterpå var Romania bankerott. Men så ble despoten skutt 1989. I dag sitter Parlamentet og Senatet her.

Palasset til kommunistlederen

Fra en av salene

Nå kjørte vi nordover i det transilvanske høglandet. Vi besøkte Cosia kloster som ble oppført i 1386. Byggherren var den valakiske kongen Mircea, Han var bestefar til Vlad III som ble beskyldt for å være Dracula.

Inne i klosterkirken

Vi kjørte til byen Sibiu der vi overnattet i to netter. Sibiu er en by med om lag 150 000 innbyggere.
Dette skal være flaggskipet blant Romanias kulturelle byer, og ble i 2007 utnevnt til Europeisk kulturhovedstad. En lokalguide viste oss rundt i den sjarmerende byen.

Fra Stortorget

Om kvelden dro vi på tur ut fra byen og ut på landsbygda. Bussen svinget inn på en smal landevei passerte små landsbyer og kurset mot en av dem. Plutselig ble vi møtt av to ryttere som red foran bussen til stede vi skulle spise middag. Det ble en hyggelig kveld.

Rytterne

Mine kjekke bordkavalerer

Neste dag fortsatte vi nordover og passerte flere landsbyer. Vi besøkte en by som heter Medias, en by med mange særegne bygninger. Vi var en tur innom torget, der var utrolig billig bær.

Passerte landsbyer

Fra byen Medias

Billig bær

Vi kjørte videre, men gjorde et stopp i byen Bèrtan, der skulle vi se en kirke som var bygd på 1500- tallet. Oppe ved kirken hadde vi god utsikt til byen som var grunnlagt av tyske innvandrere. Vi var inn og studerte kirkerommet.

Utsikt nedover til byen

Inne i kirken

Vi fortsatte turen gjennom vakker natur, nå kurset vi mot en by som het Sighisoara. Her skulle vi overnatte i to netter. I denne byen sies det at Dracula ble født, Valid III (1431- 1476). Her var en svært pittoresk gamleby. I huset på bildet nr 2 under sies det at Dracula ble født.

Vakker natur

Her er huset

Pittoresk gamleby

Neste dag skulle vi på utflukt, og vi passerte marker der buskap beitet, og små landsbyer der sigøynere bodde. Men mange ville bare reise rundt og leve som før. Guiden fortalte at Romfolket var tilbudt husrom, samt skoleplass for barna, men de ville ikke slå seg til ro, men leve sitt gamle liv.

Enger med buskap

Sigøynerlandsby

Utflukten ble avsluttet med besøk i landsbyen Viscri. På stedet vi skulle spise middag, ble vi først mottatt på gårdsplassen utenfor, der skulle vi smake på lokal vin. Etter måltidet ble det tur med hest og kjerre, vi skulle se en gammel kirke.