mandag 24. oktober 2016

Om Tsjekkia, oktober 2016, del 2

Det var skjærtorsdag 20. april 2000 da vi kjørte videre fra Praha. Vi hadde kjørt ca. en time da vi kom til slottet der erkehertug Franz Ferdinand hadde bodd med familien. Men da han og fruen var på besøk i Sarajevo, ble de myrdet. Dette skal være en av grunnene til at Første verdenskrig brøt ut i 1914. Men nå skulle vi se slottet de hadde bodd. Det lå fint til på en høyde.

Slottet

Vi så vollgraven rundt slottet, der hadde ikke vært vann, men mange svartbjørner. Nå var det kun en igjen. Inne i slottet var mange fine saler, men jeg ble mest opptatt av alle trofeene som hang på veggene i gangene. For erkehertugen var lidenskapelig jeger og hadde skutt om lag 300 000 dyr rundt om i verden. 3000 trofé hang på veggene.

Svartbjørnen i vollgraven

Fra en av gangene

Turen fortsatte, men vi stoppet for å se en middelalderby som het Trebon. Det synes jeg var en sjarmerende by med smale, festlige hus som stod tett sammen.

Liten middelalderby

Vi kjørte til Ceske Budejovice der vi overnattet. Hotellet lå ved et torg der vi spaserte en tur denne kvelden i det fine været.

På torget

Reisen fortsatte videre til Cesky Krumlov. Først besøkte vi det digre slottet der de mektigste fyrste familiene som regjerte hadde bodd.

Et digert slott

Slottet så ikke så flott ut utenfra, men da vi kom inn, gikk vi gjennom den ene salen finere enn den andre. Vognen vi ser på andre bildet ble brukt bare en gang, det var da paven kom på besøk. Senere ble den brukt som seng.

Flotte saler

Vognen ble seng

Lørdag ble første stopp i byen Plzen. Det er den tredje største i Tsjekkia etter Praha og Brno. Her ligger Skoda- fabrikken, men mest kjent er bryggeriet som vi besøkte. Vi så prosessen ved fram stilling av øl, og vi så lagringen under jorda. Da gikk vi 10 meter ned, der var 9.km med ganger der ølet blir lagret. Vi fikk også prøvesmake, men det ble ikke mye smaking med meg, for jeg drikker ikke øl. Jeg er mer et vinmenneske. Men interessant å se.

Stopp i Plzen

Etter lunsj i Plzen kjørte vi til Marienbad, kurstedet som ble anlagt på slutten av 1700- tallet. Europas aristokrati og litterære elite reiste hit. Blant andre den kjente forfatteren Goethe besøkte Marienbad, det gjorde også Kafka. Jeg så en statue av Goethe i byen.

Statuen av Goethe

Oppetter åsen ved Marienbad var mange flotte hoteller. Vi drakk kaffe på det berømte og elegante Hotell Excelsior.

Flotte hoteller i Marienbad

Vi kjørte til Karlovy Vary, Karlsbad på tysk. Her skulle vi overnatte i to netter. Byen ble grunnlagt på 1200- tallet, og ble fort kjent for sine varme kilder, og helsebringende vann. Også i dag kommer mange turister for å drikke av vannet. Vi gikk alle en tur i byen sammen med guiden som fortalte om stedet.

I Karlovy Vary

Neste dag hadde vi på egen hånd. Det var søndag første påskedag, og vi startet med å overvære den katolske messen i en kirke som tronet på en liten høyde. Det ble en spesiell opplevelse.

Påskestemning på hotellet

Kirken

Etterpå gikk v rundt og: Drakk brønn. Det var laget til springer her og der et stykke, her kunne en tappe i en kopp etter hvert bortover langs kranene. I alle kiosker var slike kopper med tut en kunne drikke av til salgs. Nå har jeg min kopp stående mellom alle mine suvenirer. Men da gikk jeg langs kranene og drakk av det helsebringende vannet. Uansett var det en liten opplevelse også.

Jeg drikker brønn

Karlovy Vary er en svært idyllisk by som ligger ved en kanal. Våren var i full blomstring og blomstrende trær pyntet opp.

Idyllisk by

Vår i Karlovy Vary

Neste dag kjørte vi tilbake til Praha, turen var slutt og vi skulle reise tilbake til Norge. Men før vi kjørte til flyplassen, kjørte vi til et område det hadde ligget en landsby før Andre verdenskrig. Tyskerne samlet sammen alle mennene og skjøt dem. Alle kvinner og barn ble sendt til utryddelses leire. I dag står en statue på stedet. Grønne voller der landsbyen var. Så reiste vi tilbake til Norge med mange gode minner fra Tsjekkia. Men avslutningen var en fæl historie.

Litt av statuen som forestiller landsbyboere

Her lå landsbyen som ble utslettet