onsdag 25. november 2015

Besøk i Alberobello, på tur november 2015, del 3

Mandag 16. november så jeg på innseilingen til Brindisi som var vår første havn på cruiset. Klokken var ca.12.00 da vi passerte rett ved Brindisiborgen, også kalt: Den røde borg.

Frisk innseiling

Brindisiborgen

Vi la til et stykke utenfor Brindisi som ligger på støvelhælen av Italia. Det er en havneby i regionen Puglia i Sør- Italia. Vi hadde meldt oss på en utflukt til Alberobello, Bussen stod klar på kaia da skipet la til. Det var ca. en times kjøretur, og da vi var framme spaserte vi først til et utkikkspunkt.

Utsikt mot Alberobello

Alberobello er en by i Puglia, i provinsen Bari. Byen er mest kjent for sine trulli, kalksteinshus med kjegletak. De var helt spesielle.

Trullihus

Alberobello står på UNESCOs liste over verdensarv. Byen lever av turisme, her er butikker, kafeer, overnattingssteder, og her bor lokalbefolkning.

Spesiell by

Gatene gikk oppover som bakker, på hver side stod de spesielle trullihusene. Vi hadde privat tid og kunne gå slik som vi ønsket. Det var svært mange fotomotiv.

Trullihus

En spesiell by
Turistene fotograferte

Vi gikk helt opp til kirken, Trullo kirke. Saint Anthony kirke ble bygd i 1926. Vi var også inn og så på kirkerommet.

Kirken

Fra kirkerommet

Alberobello betyr: Vakkert tre. Byen ble først nevnt på begynnelsen av 1600- tallet. 40 familier slo seg ned på jordbruksområdet, de bygde hus i denne stilen med kalkstein og kjegletak. Når de brukte tørr stein, slapp de skatt.

Unik by

Vi spaserte i gater som het Via Monte og San Michele. På bildet under ser vi den mer moderne byen i bakgrunnen.

Utsikt fra gamlebyen

Vi kjørte fra denne fascinerende byen, en slik type by har jeg aldri sett før, det var en opplevelse. På tilbaketuren mot Brindisi passerte vi også vinmarker.

På vei mot bussen

På tilbaketur

Det var nesten mørkt da vi kom tilbake, og skipet lå der opplyst og ventet. Denne kvelden var det italiensk aften, og middagsrestauranten vi spiste i var pyntet med Italias farger rødt, grønt og kvitt. Vi var tre ved bordet, en hadde rød serviett, en grønn og jeg hadde kvit.

Skipet ventet

Det ble sunget italienske sanger, viftet med serviettene, og flere danset rundt bordene før desserten ble servert. Jeg valgte kake til dessert.

Italiensk aften

Dessert ble italiensk kake

Senere gikk vi rundt og så hva som skjedde på båten. Det var underholdning flere steder. Det var bare å velge etter smak og behag. En artig aften.