lørdag 28. november 2015

Besøk i Istanbul,tur i november 2015, del 6

Torsdag morgen 19. november kom cruisebåten inn mot Istanbul. Jeg satt ved frokosten og så på innseilingen. Istanbul er den største byen i Tyrkia, men er ikke hovedstad, det er Ankara. Før i tiden hadde byen navnet Konstantinopel, i oldtiden het den Bysants. Byen fikk navnet Istanbul i 1930. Straks vi la til kai, gikk vi på land. Vi tre gikk et stykke til en holdeplass og tok trikken til sentrum. Først til Hippodromen, Sultanah Square.

På Hippodromen

Keiser Konstantin den store utvidet Hippodromen i 324, da kunne 100 000 tilskuere se hesteløp. I Romerriket yndet de å se kappritt, og de som kunne veddet med penger. Men nå studerte vi først Den tyske fontene, også kalt Keiser Wilhelms fontene. Den ble bygd i Tyskland, men fraktet hit bit for bit, og satt opp i 1900. Det var for å markere besøket i byen av Keiser Wilhelm to år før, i 1898. Fontenen har åtte søyler og er dekket med gylne mosaikker.

Den tyske fontenen

På denne plassen som i gammel tid var Hippodrom, studerte vi de to obeliskene. Først den egyptiske obelisken i rosa granitt. Theodosius den store brakte i 390 obelisken i tre deler fra Egypt og plasserte den her. Den var da alt 2000 år gammel, og hadde først stått ved Karnak- tempelet i Luxor. Den er med andre ord flere tusen år gammel.

Den egyptiske obelisk

Den andre var The Walled Obelisk, også kalt Constantine obelisken. Alderen på den 32 m høge obelisken er ukjent, men kalt opp etter Konstantin VII som regjerte i det 10. århundre. Obelisken er satt sammen av omtrent like oppdelte steiner, på den tiden forgylt med bronse. Bronsen ble stjålet og antatt brukt omsmeltet til penger.

Constantine obelisk

Vi gikk videre til den blå moskeen som ble bygd mellom 1609- 1619. Den ser mektig ut med seks minareter. Vi måtte ta av oss på skoene før vi gikk inn, og jeg måtte låne et skjørt, heldigvis hadde jeg et skjerf å ha på hodet. Jeg så ut som en splintekjerring.

Den blå moskeen

Utkledd i moskeen

Den blå moskeen er praktfull, navnet har den etter innredningen som er dekt med over 2000 blå fliser i mønster med trær og blomster. Det store gulvet er dekt med teppe, og de 250 vinduene med glassmalerier kaster lys over all stasen.

Flott innredning

Fint tak

Dekorative vinduer

Jeg hadde vært i Istanbul før, men da regnet det så kraftig at vi løp fra moské til moské, eller ble kjørt med buss. Men den blå moskeen er så storslått som jeg husket den. Nå gikk vi ut fra moskeen, jeg leverte mine lånte fjær, og gikk videre da vi hadde fått på oss skoene.

Den blå moské på avstand

Vi passerte et badehus som ble bygd til en ottomansk sultan. Haseki Hürrem Sultan Hamam, konstruert på 1600- tallet. Seinere et offentlig tyrkisk badehus.

Badehuset

I Sultanahmet- området i sentrum av gamlebyen er Millionsteinen. Den ble alltid satt i sentrum av byen. Avstanden til alle hjørner av det bysantiske riket ble målt fra dette punktet. Steinen ble reist da Konstantin den store styrte i det 4. århundre.

Millionsteinen

Det neste vi besøkte var Basilica Cistern. Vi gikk inn og flere trapper under jorden. Dette er den største av flere hundre gamle brønner under Istanbul. Den ble bygd på det 6. århundre. Gamle tekster sier at 7000 slaver var med på byggingen. Før stod her en stor basilika som ble bygd i det 3. og 4. århundre. Etter en brann ble den utvidet av keiser Justinian. Den forstørra sisternen ble gitt et vanningssystem som gav vann til de store palassene i Istanbul.

Fra Basilica Cistern

Utrolig stort og uvirkelig

Dette anlegget var svært stort med 336 søyler, de er 9 m høge. Et utrolig syn. Her var også bilder av Medusa der søylene står opp ned og på siden. I dette fantastiske anlegget under jorden ble det innspilt scener til Bond- filmen: From Russia With Love. Fra 1963.

Hodet opp ned

Og på siden

Etter en pause på en fortauskafé, gikk vi til Topkapi- palasset. Det var den osmanske sultanens palass.
Første delen stod klart i 1465, men ble ferdig i 1500.

På kafé

Inngangen til palassområdet

Inngangen til Topkapi- palasset var godt bevoktet, men da vi så køene med turister og ikke minst mange skoleklasser som ventet på tur, bestemte vi oss for å ikke gå inn. Jeg hadde vert inn her før, så jeg var enig i å droppe dette besøket.

Utgangen

Her stod hester med vakter

Neste var Sogukcesme Sokagi som er en liten, bratt, bilfri gate med historiske hus. Det er to eller tre etasjes ottomanske hus fra 19. eller 20. århundre. Flere er nå restaurert, andre så vi var under restaurering.

Historiske hus

Historisk gate

Nå tok vi trikk til bydelen Galata som før var handelsstasjon for kjøpmenn fra Genova. Vi så Galatabroen som knytter sammen gamlebyen med de nordlige strøkene. Den nåværende broen ble bygd i 1994. Broen kan krysses med trikk, bil eller spasere på gangfelt.Her stod mange fiskere med fiskestengene sine.

Venter på trikken
 Fra Galaterbroen

Utsikt bra broen

Neste vi skulle se var Galatertårnet som er 61 m høgt, bygd i 1348 som utsikts- og vakttårn. I sin tid regnet som den vestre endestasjon for silkeveien til Kina. En periode var det fengsel.

Trappen opp mot tårnet

Galatatårnet

Vi spaserte nedover gatene fra høgda med tårnet. Her var butikker på begge sider og nok varer å velge mellom. Men nå måtte vi starte på turen tilbake til båten. Et sted så jeg en bratt trapp oppover.

Fargerik trapp

Vi kom om bord i god tid før utseilingen som var da solen gikk ned. Denne kvelden også så vi et show før vi spiste en god middag. Det hadde vært mye å se i Istanbul, en spennende dag i Tyrkia, nå seilte vi videre.