fredag 13. november 2015

Enda en uke er snart over, november 2015

Jeg tar en tidlig oversikt over uken, for i morgen er jeg på reise. Sist lørdag ble jeg litt forundret over været, for det forbauser meg ofte. På morgenen var solskinn, plutselig kom tåken sigende, så lettet tåken, men forsvant ikke, den la seg nede ved jordbunnen. Men etter en stund var tåken over hele landskapet igjen.

Tåken lå på jorden

Søndag var jeg på Henie- Onstad museet på Høvikodden. Det har jeg fortalt om, derfor tar jeg kun med et par bilder. Vi så både malerier, og så utstilt modeller av kunstverk som var stjålet i både Irak og Syria.

Vi så malerier
 
Og så modeller av stjålne kunstverk

  
Tirsdag var jeg på kino sammen med tre andre fra familien. Vi så "Spectre" den nyeste James Bond filmen. Det er den 24. Bond- filmen, og den 4. med Daniel Craig i hovedrollen som James Bond.

Fra nyeste Bond- filmen

Filmen varte i nesten 2,5 time, men tiden gikk fort, for det var svært spennende, masse skjedde hele tiden. Bildet under er tatt etter vi kom ut fra kinoen.

Dina og agent 007

Jeg gikk en tur på onsdag, da møtte jeg en dame som hadde med to hunder. Jeg stoppet og pratet med damen som sa den svarte var en han og het Truls, den kvite var en dame og het Trine. Jeg klappet Trine, men da kom Truls og stilte seg, han ville også klappes. Damen fortalte at Truls var sjalu, så jeg klappet lenger på Truls enn Trine. Jeg kunne bare ta bilde, sa damen. Et artig møte.

Truls og Trine

I går på Torsdag var musikkstund. Først var det russisk musikk kjøpt i Moskva. I 2008 var vi på busstur i Russland. På Cd- en synger et mannlig ensemble som heter: Doros.

Coveret

Bilde av sangerne

Jeg forstår ikke et kvekk av tekstene, men sangerne har noen flotte stemmer, det var derfor fint å høre på. Hvor jeg kjøpte platen er jeg ikke helt sikker på, men tror det var på et klosterområde ca. midt i byen. Der var kloster, vi var ikke inn, men jeg så en nonne som hastet forbi. Spesielt var kirken flott.

Kirken på klosterområdet

Til slutt på dette området fikk vi gå inn i et rom, der sang en mannsgruppe for oss. Og for noen stemmer! Det var fantastisk å høre på. Jeg tror det var der jeg kjøpte platen, men er ikke sikker. De som sang var bare fem menn, på coveret er bilde av sju menn, så jeg vet ikke om de er to forskjellige grupper. Uansett synger begge grupper utrolig fint.

De som sang for oss

Moskva var en stor, flott by med mange monumentale bygninger, mange strålende kirker. Det som forundret meg var at overalt i byen der vi besøkte var så rein, ikke noe søppel, den reineste storby jeg har besøkt.

En staselig by Moskva

Jeg må også nevne metroen i Moskva, den hadde jeg hørt om, men ble overveldet da jeg kom under bakken og så noen av dem. De var som de flotteste stuer. Vi besøkte flere steder i Russland, men det får bli til en annen. Må bare si at St. Petersburg er en av de vakreste byer jeg har sett.

En stasjon på metroen i Moskva


Neste CD ble kjøpt i samband med en langhelg i Paris i 2012. Vi var tre fra familien som besøkte Paris, men alle hadde vi vært der før. Denne gangen besøkte vi blant annet det største gravstedet i Paris der mange kjendiser er gravlagt. Jeg ville se graven til Edith Piaf (1915- 1963).

Her hviler Edith Piaf

Edit Piaf er regnet som Frankrikes største populærmusikkartist. Nå satte jeg på Cd-en og lyttet til hennes særegne stemme.

Edith Piaf

Paris er en by som de fleste kjenner. Vi ruslet rundt i byen og så de kjente stedene, og var på steder vi ikke hadde sett før. Vi roet også ned på fortauskafeer, og vi ruslet langs Seinen.

I Paris 2012

Tilbake til hverdagen. Heldigvis har vi sluppet tåke i det siste, det som kalles skodde på Sunnmøre. I går kveld ble det en fin himmel, men på langt nær så fantastisk som det var en kveld i forrige uke. Nå har jeg pakket og er klar for en ukestur. Den skal jeg fortelle om her på bloggen når jeg komme tilbake. Ha en strålende uke alle som leser dette.

Torsdagshimmelen var fin


Neste blogg kommer mandag 23. november.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar