torsdag 12. november 2015

I norsk natur, del 3 november 2015

Sommeren 98 hadde vi sommergjester på Sunnmøre. En dag dro vi på båttur i strålende vær og krysset mellom holmene. " Nå mangler kun at en delfin eller noe lignende dukker opp." Det sa jeg og så på den stille havflata, og gjett hva som skjedde. Et lite hode dukket opp og svømte ved båten. Jeg ble så forundret at jeg glemte å ta bildet av kobben eller hva det var, men tok av feriegjestene.

På båttur

Vi fulgte feriegjestene tilbake til Østlandet, nå skulle vi på ferie. En dag gikk vi opp på Kolsåstoppen og der var flott utsikt over området. Dette ligger bare ca. 20 min. med bil fra hovedstaden. Men det var litt av et slit å komme seg opp på toppen.

Pause på Kolsåstoppen
 
Det ble ny fjelltur i juli 2000. Nå til Hasunhornet. Vi kjørte til et sted ved Ulsteinvik og gikk opp til fjellet derfra. En fin søndagstur som vi gikk flere ganger. På toppen er flott utsikt utover mot havet og mot traktene ved Ulsteinvik.

På Hasundhornet

 
 En kan ikke snakke om norsk natur uten å nevne Geiranger. I turistsesongen ligger det ofte store cruiseskip i Geirangerfjorden. Geiranger er en bygd i Stranda kommune innerst i Geirangerfjorden. Bildet er tatt sommeren 2003 da vi på kjøretur til Østlandet la ruten om Geiranger.

Berømt utsikt
   
Siden Sunnmøre er en fantastisk variert og unik natur er det en selvfølge at det blir en del bilder derfra. Da det kom sommergjester i 2005, la jeg opp program for hver dag. Jeg kunne ikke risikere at den yngre garde kjedet seg. Igjen stod Runde på plakaten, men nå skulle vi se fuglefjellet fra sjøen.
Bildet under er tatt på vei utover. Andre bildet er tatt en annen gang, da utsyn ned til det bratte fjellet.

Fugler på skjær også

Vill natur på Runde

Som nevnt var det i en unik natur jeg gikk trimturer da jeg bodde på Sunnmøre. Jeg gikk ofte den kjente fjellveien over Skaret fra Tjørvåg, på toppen videre ned i ytre del av bygda som heter Sandvik. En dag ventet dette synet meg da jeg kom gående ned mot Sandvik.

Fin trimrute

I 2008 var jeg i bryllup i Sand i Suldal kommune i Ryfylke. Derfra kom bruda til Endre. Vi kjørte over Haukelifjell som er en fjellovergang i Sør Norge, den ble åpnet i 1886. Nå går den også gjennom Haukelitunellen.

Fra Haukelifjellet

Påsken både i 2013 og 2014 var jeg med flere fra familien på påsketur i Trysil som er en kommune i Østerdalen i Hedmark. Der er naturen spesielt passende til skiferie med bakker og skiløyper. Men jeg spaserte i det fine påskeværet, det gikk fint uten ski også, men resten var mye ute på ski.

Fra påsken 2013

  Fint å spasere også

  Fra Trysil 2014

Ut på ski



Jeg må ta med bilde fra Trollveggen i Romsdal. Det er Europas høgeste stup, 1000 m loddrett ned. Dette er et yndet sted for klatrere fra hele verden. Bildet under ble tatt på hjemvei fra Østlandet i 2005.

Trollveggen

Jeg vil avslutte med et sommerbilde fra Sunnmøre. Det er sommer i Tjørvåg 2008, det hadde vært st. Hansaften for åtte dager siden, men da regnet det slik at bålene ikke kunne brennes. Men helgen etter ble bålene tent.

Jonsokbål


    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar