mandag 30. november 2015

Cruiset i november 2015 var snart over, del 8

Vi fulgte buss fra gamlebyen i Dubrovnik og tilbake til skipet. På kaia var butikk, vi gikk inn og jeg brukte opp de kroatiske pengene jeg hadde igjen. Så gikk vi om bord. Senere på dagen var vi med på bingo, men vant ikke. Mens vi ventet på bingoen for klovner og gled der de kom til.

Fra gamlebyen i Dubrovnik

Klovn i aksjon

Før middag pakket jeg og satte kofferten utenfor lugardøra, for personalet skulle hente bagasjen og ha klar til vi skulle på land neste dag. Dermed møtte jeg i reiseklærne til denne avskjedsmiddagen.

Siste middagen på skipet

Kelneren tar opp bestilling på de rettene vi ønsker til middag. Dette var den faste kelneren ved vårt bord. En hyggelig og blid kar, og en flink kelner. Han var fra Jakarta i Indonesia.

Kelneren vår

Vi avrundet middagen med dessert som vanlig. Da jeg senere på kvelden gikk til lugaren, kom melding over høgtaleren fra kapteinen om at det var meldt sterk vind, ingen hadde lov til å gå ut på dekk, heller ikke åpne noen dør ut til dekk. Jeg kjente de ristet litt i båten, men sovnet fort. Ingen ting å være redd for, det var et stort cruiseskip.

Desserten jeg valgte

Neste morgen som var søndag 22. november la MSC Magnifica til kai i Venezia ca. klokken 09.00. På vei til frokost, tok jeg et bilde på båten. Det var tak over badebassenget. Så utsikt fra båten. Ti slutt siste frokost om bord.

Bilde om bord

Utsikt fra båten

Vi sjekket ut fra båten, gikk på land og til stedet vi skulle plukke ut koffertene våre. Men det ble ingen lett oppgave. Til slutt fant vi dem. Så buss fra båten. Til slutt bussen som kjørte oss til Marco Polo flyplassen i Venezia.

Ikke lett å finne bagasjen

På vei mot flyplassen

Flyet som kom fra München og skulle hente oss var forsinket, nå lurte vi på om vi kom tidsnok til München så vi rakk flyet til Oslo.

Venter i Venezia

Vi hadde fint flyvær, men vi var usikker på om vi i det hele tatt skulle nå flyet i München. Vi spurte en flyvertinne, hun sa at det så mørkt ut, rakk vi ikke dette flyet måtte vi vente i fire timer til neste fly til Oslo. Håpet dalet etter hvert.

Fin flytur fra Venezia

Da vi kom til München og gikk ned flytrappa, stod en mann med plakat der det stod Oslo, vi tre og en passasjer til hastet inn i bilen og ble raskt kjørt til et fly fra Lufthansa som stod og ventet. I full fart opp flytrappa, vi fant våre seter og flyet lettet. Jeg var overlykkelig, dette var god service av Lufthansa. Vi fikk en flott flytur til Oslo, og så solen gikk ned i horisonten. Bagasjen rakk de ikke å få med, men den fikk vi levert neste formiddag. Min koffert kom en ung mann med og leverte den rett oppe ved min dør tidlig på formiddag. Det var også god service fra Gardermoen. En fin tur til Venezia, og et spennende cruise var over.