onsdag 6. januar 2016

Filmer jeg så i 2015, del 2

I april så jeg to filmer.21. april så jeg filmen: The Second Best Exotic Marigold Hotel. Det ble to timers underholdning. Filmen foregår i India i eksotiske omgivelser, på hotellet bor mest eksentriske vestlige gjester.

Filmplakaten
  
Dev Patel, en engelsk skuespiller har rollen som den vimsete indiske Sonny, som jobber på hotellet. Første scenene i filmen er spilt inn i USA, resten foregår i India.

Vimsete Sonny
Bilde fra filmen

 Min favoritt blant skuespillerne som satte sin glans på filmen er Maggie Smith. Vi kjenner henne igjen særlig fra tv- serien: Downton Abbey. Hun er glimrende. Filmen likte jeg meget godt.

Hun er dyktig

31. april ble det av sted på kino igjen. Denne gangen en litt annerledes film, en dokumentar. Filmen heter: Jordens salt. Den handler om den kjente fotografen Sebastiao Salgado, født i Brasil i 1944. I voksen alder reiser han rundt i verden og dokumenterer konflikter og lidelser. Vi hører om 40 års arbeide.

Han filmet andre kulturer


På slutten følger sønnen med på reiser og lager en film om faren. Resultatet ble denne filmen: Jordens salt. Flere bilder var fryktelige, bilder fra sult i Afrika. Men den berømte fotografen tok også flotte dyrebilder.

Juliano, sønnen som laget filmen
Fine dyrebilder

Fotografen i aksjon

I mai og juni ble det ingen tur på kino, men 7. juli ble det et kinobesøk. Da så jeg filmen: Thub, Ulven. Det var første filmen til forfatter og regissør Naji Abu, født i Storbritannia, men bor i Jordan.
Filmen fikk gode kritikker.

Regissøren
    
Tiden i filmen er lagt til Første verdenskrig, stedet er den ottomanske provinsen Hijaz. Det var kamper mellom tyrkere og briter. En fremmed dukker opp hos stammelederen og ber om å få kjentmann så han finner fram gjennom ørkenen. Eldste sønnen blir med, men den yngre broren lurer seg etter. En spennende film der flere av scenen ble spilt inn i området i Jordan der Lawrense of Arabia opererte. For meg ble det ekstra spennende siden jeg har fulgt buss gjennom ørkenen ved dette området.

Brødrene, bilde fra filmen



Nå ble det sommerferie og et avbrekk med kinobesøk, men siste dagen i august satt jeg klar i Sandvika kino. Den 31. august så jeg den norske filmen: Bølgen. Den første katastrofefilmen som er laget i Skandinavia. Hovedrollene spilles av Kristoffer Joner og Ane Dahl Torp.

Kristoffer Joner
 

Ane Dahl Torp

Paret havner opp i et mareritt da bølgen kommer, katastrofen som er ventet inntreffer virkelig. Det er skremmende, men det verste er at dette virkelig kan skje, for særlig en fjellskrent i området filmen er tatt opp på Vestlandet, er i bevegelse, en gang vil den virkelig rase ut. 

Fra filmen

Siste del kommer i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar