tirsdag 26. januar 2016

Opptelling av cruise gjennom årene, januar 2016, del 1

I denne iskalde vinterstiden er det kjekt å tenke på cruiselivet. Og så kom tanken: Hvor mange cruise har jeg vært på? Det er jeg i ferd med å undersøke. Det aller første var i høstferien 1996. Vi dro på et ukes cruise i greske farvatn med skipet: Azur. Vi gikk om bord i Venezia en lørdag tidlig i oktober, cruiset var i gang.

Vi går ut fra Venezia

Første dagen var vi i sjøen, men søndag gikk vi inn til første havn. Det var blitt mørkt da vi la fast ved Corfu by på øya med samme navn. Vi ble med på en kveldsutflukt i byen, den ble avsluttet med besøk i en taverna. Det ble opptreden av folkedansere.

Folkedans på Corfu

Mandag la vi til kai i den lille greske byen Katakolon som ligger på fastlandet i Hellas. Før lunsj gikk vi en tur på land og spaserte på havnepromenaden. Så om bord og spise lunsj før vi dro på tur til Olympia, stedet der de første olympiske leker ble holdt. Jeg løp en runde på det kjente, gamle stadion, det er et must første gangen du besøker dette historiske stedet.

I Katakolon

Runden er løpt i Olympia

Tirsdag ankret vi opp ved Santorini, på bukten nedenfor byen som lå på åskammen ovenfor. Mitt første besøk i den kvite byen på toppen.

Fra Santorini

Det var tidlig på dag tirsdag, så etter besøket på Santorini gikk skipet videre til Kreta som er største øya i Hellas. Der hadde vi vært på en to ukers ferie tidligere, så vi nøyde oss med en spasertur i Heraklion. Skipet lå nemlig i hovedstaden.

I Heraklion, Kreta

Onsdag kom vi til Rhodos. Her hadde vi også vært på ferie, dermed ble det kun spasertur i Rhodos by, her båten lå ved kai. Det yret litt denne formiddagen, men lettet ganske fort. Vi gikk langs havnepromenaden og tenkte på alle årene som var gått siden vi ferierte her. Vi var også innom parken ved Stormestrenes palass.

På Rhodos

Fra Stormestrenes palass

Azur gikk videre samme dag, og ut på ettermiddagen kom vi til Kos som ligger øst i Egeerhavet. Vi valgte å roe ned også her og spaserte bare en tur i byen som heter det samme som øya, Kos.

På Kos

Neste havn var Pireus ved Athen. I den greske hovedstaden valgte vi utflukt til det berømte borgfjellet, og fulgte buss dit. Mitt første besøk på Akropolis, og beundret de berømte ruinene som står igjen fra byens klassiske fortid. Her oppe var utmerket utsikt mot Athen.

På Akropolis

Utsikt mot Athen

Etter lunsj stimet Azur videre, og vi gikk gjennom Korintkanalen som knytter sammen Det joniske hav med Egeerhavet. Azur var det største skipet som kunne gå der, og det var så vidt klaring mellom båtsidene og sidene på kanalen. En fantastisk opplevelse.

Gjennom Korintkanalen

På cruiseskipet var mye god mat, og midnattsbufeene servert klokken 24.00, var lekre og velfylte. Det var også fint å sitte ute i løpet av turen og spise lunsj eller drikke ettermiddagskaffe.

Fra midnattsbuffeen

Lunsj i greske farvatn

Lørdag morgen kom vi tilbake til Venezia. Etter frokost sjekket vi ut fra Azur og dro til flyplassen med bagasjen. Det var noen timer til flyet vårt skulle gå, så vi dro tilbake til sentrum for å nyte den spesielle byen Venezia er. Men det var litt kjølig denne høstdagen. Da tiden var inne, dro vi tilbake til flyplassen, entret flyet og reiste tilbake til Norge. Vi var svært fornøyde med vårt første cruise.