tirsdag 5. januar 2016

Filmer jeg så på kino i 2015, del 1

Jeg var en ivrig kinogjenger i 2015. Alle filmene så jeg på Sandvika kino. Jeg vil minne meg opp på alle, men bare en kort kikk på hver, ellers blir det for mange innlegg. Den første så jeg 13. januar. Filmen het: The Imitation Game. Regissør var nordmannen Morten Tyldum.

Morten Tyldum

Filmen er basert på en sann historie om matematikeren som knekker Tysklands kryptingssystem Engima, under Andre verdenskrig. Han hadde medhjelpere, en gruppe av de skarpeste hodene løste saken sammen med ham. Jeg likte filmen.

Filmplakaten

Jeg så en film til første måneden i 2015. Den 27. januar så jeg den russiske filmen: Leviathan. Jeg hadde lest at det var et russisk mesterverk, fjerde spillefilm av regissøren Andrey Svyagintsev.  Det er et drama om et ektepar som lever et enkelt liv, men har et hus på en tomt med flott utsikt. Denne tomten vil borgermesteren ha. Mannen i huset, Kolya, spilles av Aleksei Serebriakov.

Kolya
 
Hustruen i filmen, Lylia, jobber på en fiskefabrikk og bor sammen med Kolya og hans sønn som er teåring. Lylia er godt spilt av Elena Lyadova. Jeg har lest at myndighetene i Russland ikke er begeistret for filmen. Men filmen fikk prisen for beste manus i Cannes i 2014. Interessant film.

Lylia

10. februar ble neste kinobesøk. Da så jeg filmen: The Theory of Everything. Filmen er basert på biografien skrevet av Jane Wilde Hawking som forteller om sitt liv med Stephen Hawking. Han er regnet som et av verdens største genier. Jane blir i filmen spilt av Felicity Jones.

Felicity Jones
 
 
Den berømte forskeren i kvantefysikk fikk en alvorlig sykdom, ble invalid og ble sittende i rullestol. I filmen blir han spilt av Eddie Redmayne. Det er en gripende film om hvor hard skjebnen kan være. På bildet under ser vi de reelle personene og de som spiller dem i filmen.

En hard skjebne for Hawking

I mars ble neste kinobesøk. 10. mars så jeg filmen: Å vende tilbake. Det er en norsk film laget av Martin Dahlsbakken, og er basert på hendelser fra hans og brorens opplevelser i barndommen.

Martin Dahlsbakken

Faren som spilles av Ingar Helge Gimle, er offiser som har vært på oppdrag i Afghanistan, vender hjem og drar rett til fjells. Filmen viser hvordan guttene leter etter faren som ikke kommer hjem til avtalt tid. En tankevekkende film.

På leting i fjellet
 
  
Uken etter ble det nytt kinobesøk. 17. mars så jeg Phoenix. Det er en tysk film regissert av den som er sett på som viktigst i ny tysk film, Cristian Petzold.

Regissøren

Filmen handler om Nelly, spilt meget godt av Nina Hoss, som kommer tilbake til Berlin etter å ha sittet i konsentrasjonsleir. Halve ansiktet hennes er ødelagt og mannen, spilt av Ronald Zehrfeld, kjenner henne ikke igjen. Hun får til og med høre at det var han som anga henne. En spennende film.

Fra filmen

Mars ble litt av en kinomåned for den 23. mars gikk jeg på Sandvika kino for  å se den norske filmen: Brødre. Den er laget av Aslaug Holm som er fotograf og regissør. Hun har filmet sine to sønner siden de var 5 og 8 år, helt til den eldste startet på ungdomsskolen.

Astrid Holm
 
Markus og Lukas

Guttene vokser til, og vi får også bli med på sommerferie på Smøla der moren kommer fra. En type film som sikkert ikke er laget før, en spesiell film, en slik type film jeg aldri har sett før. Interessant å se.

Ferie på Smøla

Fortsettelse i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar