søndag 31. januar 2016

Cruise jeg har vært på, del 6, januar 2016

Neste cruise startet i Barcelona., men vi hadde vært noen dager i Barcelona først. Fredag 9. august 2013 sjekket vi inn på cruiseskipet Carnival Sunshine. Ut på ettermiddagen seilte vi fra Barcelona.

Cruiseskipet

Lørdag morgen våknet jeg i Marseille, vi var kommet til Frankrikes nest største by. Vi tok taxi inn til sentrum. Det var første gang jeg var i Marseille, og syntes det var en fin by. Det stod utstilt flere kunstverk i byen, også verk av Salvadore Dali.

Fra Marseille

Min favoritt av Dali

Klar for utseiling fra Marseille

Kveld om bord

Søndag var vi kommet til Monaco, et fint sted på mange måter. Dette var mitt andre besøk i Monaco, men sist var det kveldsutflukt fra Nice. Nå lå Monaco foran oss i strålende solskinn. Vi spaserte rundt i byen og hadde en fin dag i Monaco. Vi kom tilbake til skipet rett før det skulle legge fra kai, da var det snart på tide å ordne seg før middag.

Monaco sett fra båten

På Cafe de Paris

Klare for middag

Mandag 12. august lå vi i havn i Livorno. Vi var i Italia. Jeg fulgte med de andre på tur til Pisa, dermed fikk jeg sett det skjeve tårnet en gang til

Det skjeve tårn i Pisa

Vi drar fra Livorno

Ved middagen om bord

Neste dag lå vi i Civitavecchia som ligger i provinsen Lazio. Noen dro på tur til Roma, men vi som hadde vært der for kort tid siden, valgte å rusle rundt i byen vi lå til kai ved. Vi så da statuen vi ser bildet av under.

Statuen i Civitavecchia

Da vi kom om bord, ble det vanlig slaraffenliv ute på dekk, noen solet seg, andre badet, jeg slappet av med en god bok. Senere ble det klargjøring for middag.

Slaraffenliv

Venter på middag

De fleste steder var skipet kommet til havn før vi våknet til en ny dag. Slik også onsdag 14. august, da lå vi i Napoli. Flere av oss dro sammen i taxi til Pompeii. Det hadde jeg aldri sett, det ble en stor opplevelse å gå i hovedgaten i byen som ble gjenoppdaget i 1748. Et forferdelig utbrudd fra vulkanen Vesuv som varte i to dager i år 79, begravde Pompeii i flere meter med aske.

Hovedgaten i Pompeii

Da vi kom tilbake til Napoli, gikk vi av taxien i sentrum, vi ville se litt av Napoli også. Vi ruslet i  smale gater en stund, men så gikk vi om bord, båten fortsatte til neste sted.

Fra Napoli

Torsdag lå skipet i Messina på Sicilia. Jeg hadde vært på Sicilia to ganger før, men ikke i Messina. Vi tok en Hop On - buss og fikk et overblikk over byen. Etter å ha spasert i byen, noen handlet litt. Tilbake på skipet hadde vi forskjellige ønsker, men møttes ved middagen og snakket om hva vi hadde opplevd den dagen.

Fra Messina, Sicilia

Utsikt fra høgda

Klar for kvelden

Fredag var vi til havs. Da ble det å hygge seg om bord på skipet som hadde mye å by på. Vanligvis var det første dag om bord vi var til havs, men her var det altså nest siste dagen.

Til havs

Ved middagsbordet

Neste dag kom vi til siste havn på cruiset, Palma på Mallorca. De fleste av oss hadde vært på Mallorca, men Palma er en fin by og koselig å besøke igjen. Noen av oss besøkte den flotte katedralen, før vi ruslet rundt i gamlebyen i de idylliske smale gatene.

Den flotte katedralen i Palma

I gamlebyen i Palma

Vi drar fra Mallorca

Lørdag kom vi tilbake til Barcelona, vi sjekket ut fra skipet og dro rett til flyplassen for hjemreise. Enda et cruise i Middelhavet var til ende, og igjen hadde alt gått fint og vi hadde hygget oss. Bildet under ble tatt fredag kveld ved siste middagen om bord.

Siste middagen på dette cruiset