torsdag 28. januar 2016

Vidare opptelling av cruise, januar 2016, del 3

I november 2007 reiste vi til Hurghada i Egypt. Derfra med buss i kolonne med andre busser og politibiler både foran og bak. Det var sent da vi kom til Luxor og sjekket vi inn på båten vi skulle følge på cruise på Nilen. En lett middag og vi tok kveld.

ms/ nile Saphire

Neste dag før vi dro fra Luxor skulle vi besøke Kongenes Dal. Her hvor mange Faraoer er gravlagt. Ut på ettermiddagen startet cruiset, og vi passerte langs breddene av Nilen. Cruiset var i gang.

Nilens bredder

Lørdag 16. november kom vi til Edfu. Der besøkte vi tempelet som ble bygd til falkeguden Horus, 150 år før Kr. Det er sagt at tempelet har verdens første tegneserie, den viser Horus i kamp med Set. Kampen mellom det gode og det vonde.

Tempelet i Edfu

Tegneserie på veggen

Solen gikk ned over Nilen, og vi måtte gjøre oss klare til middag og party der en skulle møte opp i egyptiskinspirert kostyme. Maten var fint tillaget og smakte godt. Det ble etter hvert en hivens kveld med dans og skøy.

Solnedgang over Nilen

Klar for party
Maten stod klar

Søndag kom vi til Aswan der båten skulle ligge et par dager. Vi besøkte flere steder, blant annet den digre Aswandemningen. Byggingen av den ble satt i gang av president Nasser, og stod ferdig i 1972. Nassersjøen er verdens største kunstige innsjø.

Fra Aswandemningen

Vi fulgte en liten motorbåt ut til en øy for å se Philae- tempelet som ble bygd noen hundre år før Kr. Det er tilegnet gudinnen Isis. Her hadde også vært fødehus der kvinner kunne komme for å føde barna sine. I tempelet søkte også kvinner hjelp for å bli gravide. Hvilken rolle prestene hadde vites ikke, vi får håpe det var å velsigne dem.

Philae- tempelet

Fødehuset

Neste dag i Aswan var egentlig privat, men vi ble med på en tur til Elefantineøya som lå tvers over elva fra der båten lå. Vi besøkte et privat hjem, men det hadde tydelig en annen standard enn de omgivelsene vi passerte på vei dit. Det private hjemmet var romslig, og blant annet i stuen var fint dekorert på veggene.

I stuen

Enkle omgivelser i nabolaget

Serveringen av måltidene om bord var under strengt overvåking av sjefen for maten. Vi forsynte oss fra buffe, betjeningen stod klare innenfor ofte med hansker på hendene. Mye godt å forsyne seg av.

Sjefen stod utenfor disken og fulgte med

Dagen etter lå vi også i Aswan. Rett etter frokost skulle vi ut og seile med den spesielle båttypen felucca. Det var en liten bris så båtene fikk frisk fart. Jeg var glad da vi kom til lands.

Felucca- båtene fikk frisk bris

Frisk seilas

Så om bord i en annen litt større motorbåt, først til et sted med en fin botanisk hage, videre til et sted vi gikk på land i ørkenen. Der ventet kameler. Vi skulle ri på kamel til en nubisk landsby, det tok 20 minutter.

På tur med kamel

Ut på ettermiddagen gikk båten fra Aswan. Det var nesten mørkt da vi kom til Kom Ombo. Der gikk vi på land for å se Kom Ombo- tempelet, krokodillenes tempel.

Tempelet i Kom Ombo

Faraoene fryktet og respekterte de store krokodillene som den tiden levde langs breddene ved Nilen, svære beist på rundt 12 m. Faraoene prøvde å få deres gunst ved å opphøye krokodillene til guder, og bygde dette tempelet.

Kom Ombo, krokodilletempelet

Onsdag 21. november var siste dagen om bord, Vi seilte på den blå Nilen med palmer langs elvebredden. Vi var opp i styrehuset for å besøke kapteinen. Jeg fikk meg en stuss da jeg så hjelpemidlene, og så at kapteinen satt nesten i buddhastilling. Men det var en flink sjømann. Det
ble sent på kveld da vi la fast i Luxor.

Unik utsikt

Kapteinen på post

Neste morgen sjekket de av reiseselskapet som ikke skulle på neste tur, ut fra båten og reiste. Vi andre skulle ikke sjekke ut før til kvelden. Vi slo oss sammen og dro med tre taxier inn til sentrum av Luxor og ruslet rundt i gatene. Vi avsluttet besøket på en utekafe med utsikt til Kongenes Dal. Så tilbake til båten. Vi ble kjørt til togstasjonen kl. 19.30, der skulle vi ta nattoget til Kairo. Et strålende cruise på Nilen var over, men en tur med flere opplevelser i Egypt ventet. Bildet under tok jeg av de andre ved kafebordet. Vi kan skimte Kongenes Dal i bakgrunnen.