fredag 22. januar 2016

Helgetur til Madrid i januar 2016, del 5

På de to rundene med Hop On- buss så vi at det var mye folk ute i gatene. Da vi passerte Puerta del Sol- plassen for eksempel, var der masse folk. Men så var det lørdag og strålende vær. Etter de to turene med Hop On- buss var det tid for lunsj.

Fra Puerta del Sol- plassen

Pause med lunsj

Ut på ettermiddagen var vi innom hotellet før vi gikk ut på byen igjen. Da jeg passerte resepsjonen, tenkte jeg at dette var en av de enkleste jeg noen gang hadde sett, men jeg skulle bare passere til rommet, så det var greit nok.

Enkelt

Så gikk vi ut til vår siste kveld på denne helgeturen til Madrid. Vi bodde som nevnt svært sentralt, bare et par gater så var vi på Puerta del Sol- plassen. Middag ville vi spise på en tapasrestaurant og bestemte oss for La Tintoreria. Innredningen var i spanske farger.

På restauranten

Tapas

Etter middagen gikk vi ut i gatene og tok noen kveldsbilder før vi gikk inn på et sted som het Carmen. Der tok jeg desserten. Men det ble ingen sein kveld, for neste dag skulle vi reise.

Kveldsstemning

På Puerta del Sol- plassen

Desserten på Carmen

Søndag 17. januar var avreisedag, men vi hadde et par timer etter frokost før vi skulle dra til fly plassen. Da gikk vi til en av hovedgatene, Gran Via. Det var stille søndag morgen og lite folk ute. Vi spaserte langs gaten og så på de fine bygningene.

Stilige bygninger

På Gran Via

Men nå måtte vi spasere i retning hotellet og så flere fine bygninger. Da vi nærmet oss hotellet, så vi en kirke som var åpen og gikk inn i kirken som het: Vår frue Carmen.

Pittoresk hus

Kirken var åpen

Vi gikk inn og der var morgenmesse. Vi satte oss ned en kort stund, men måtte til hotellet for å sjekke ut og dra til flyplassen.

Morgenmesse

Vi tok tog til flyplassen. Fra toget så vi noen av de få skyskraperne i Madrid. Denne byen som først ble nevnt i 939. Det var da en liten, befestet by som ble kalt Magerit. Nå er Madrid en by med om lag 3,3 millioner innbyggere. Vi så også de snødekte fjellene i bakgrunnen.

Skyskrapere

Utsikt til fjell med snø på toppene

Norwegianflyet stod klar på flyplassen, og vi tok av ca. 15.30. På flyet så jeg i et blad bildet av kanskje den største stjernen som spiller på Real Madrid, og tenkte på det supre stadion jeg hadde  sett. Flyturen til Gardermoen gikk knirkefritt. En vellykket helgetur til Madrid.