onsdag 13. januar 2016

Om Egypt, januar 20116

Jeg skriver iblant om land jeg har besøkt, til nå i denne sammenheng har jeg skrevet om seks land i Europa, i dag skal jeg ta for meg Egypt, det blir det andre landet i Nord- Afrika jeg vil fortelle om. Den arabiske republikken Egypt ligger i Nordøst- Afrika. Hovedstaden er Kairo.

Kart

Først litt nyere historie. Siste kongen i Egypt, Farouk I, måtte gå av etter revolusjonen i 1952. Han var gift med Nariman som var dronning de siste 14 månedene Egypt var kongerike. Kongen døde i Italia i 1965.

Kong Farouk I

Dronning Nariman

Jeg har vært i den arabiske republikken Egypt kun en gang. I 2007 fikk vi slått sammen to turer samtidig, først et cruise på Nilen, etterpå direkte på en ukestur til Alexandria, Kairo og til slutt Hurghada. Vi dro i 2007 fordi forholdene virket rolige da.

Egypts flagg

Vi landet i Hurghada, og ble kjørt med buss derfra til Luxor der cruisebåten lå. Jeg skal ikke i denne sammenhengen fortelle om cruiset på Nilen, det skal jeg ta med når jeg senere skal telle opp cruisene jeg har vært på. Men kan ta med at før vi stevnet ut fra Luxor, besøkte vi Kongenes dal, der mange av Faraoene ble gravlagt. Bildet under er tatt foran Tutankhamunds gravsted.

I Kongenes Dal, Luxor

Da en ukes tur på Nilen var over, tok vi nattog fra Luxor til Kairo. Derfra med buss til Alexandria som vi skulle besøke først. Vi hadde med guide som ledet turen. På veien mot Alexandria stoppet vi på halvveien, vi skulle på kafébesøk. Det var et digert område, utenfor var blant annet to store løver i bur. Inne satt kvinner som bakte brød på tradisjonelt vis. Men den store kafeen var ellers moderne.

På gamlemåten

Alexandria er den nest største byen i Egypt med rundt 2,5 millioner innbyggere. Byen ligger ved kysten av Middelhavet, kystlinjen er ca. 32 km. Det fine hotellet vi bodde på i Alexandria lå fint til ved havnepromenaden, her lå fine bygninger, blant annet hoteller og fine restauranter med utsikt til havet. Vi var på rundtur i byen og så på ruiner og passerte der vanlige folk bor.

Alexandria ligger fint til

Vanlige boligblokker

Alexandria ble grunnlagt i ca. 331 av Alexander den store. Jeg hadde spesielt sett fram til besøket i det berømte biblioteket i byen. I antikken var biblioteket i Alexandria det største, grunnlagt av kong Ptolemaios I, han døde ca. 283 før Kr. I biblioteket var da enorme samlinger, ca. 700 000 bokruller. Mye ble ødelagt av beleiringen av Caesar i år 47 før Kr. Seinere ødelagt av branner. Under ser vi tegning av hvordan de mener innredningen var i den tiden.

Oldtidens bibliotek

I 1988 ble grunnsteinen lagt til det som skulle bli det nye biblioteket i Alexandria. Det norske arkitekt firmaet Snøhetta vant konkurransen om hvordan bygget skulle se ut. Biblioteket er formet som en oppgående solskive, og har en gulvflate på 70 000 kvadratmeter. Det ble offisielt åpnet i 2001. Jeg ble overveldet da jeg kom inn og så utover innredningen, aldri har jeg sett maken. Det var forbudt å ta bilder inne. Et utrolig bygg både ute og inne.

Biblioteket i Alexandria

Så buss tilbake til Kairo der vi var et par dager. Det viktigste jeg ville se i Egypt var pyramidene i Giza. I mange år hadde jeg ønsket det, nå stod jeg ved pyramidene. Det var fantastisk å stå ved pyramidene å se på dette som var et av verdens underverker.

Ved pyramidene i Giza

Pyramidene var gravmonument over gudekongene, Faraoene. Pyramidene i Giza var bygd om lag 2500 år før Kr. Sfinxen vakter ved Keopspyramiden. Sfinxen måler 73,5 m fra klørne til potene på halespissen. For 4500 år siden ble den hogd ut av klippe ved Keopspyramiden.

Sfinxen

Om kvelden var vi tilbake ved pyramidene for å se pyramidene opplyst og høre en forteller som fortalte om historien samtidig som pyramidene ble opplyst. Der satt vi i ørkenen ved de fantastiske pyramidene, over oss hadde vi himmelen i Giza. En fantastisk opplevelse på det historiske stedet.

Unik opplevelse
Sfinxen opplyst

Hovedstaden Kairo er en av verdens største byer. Med forstedene bor der om lag 23, 5 millioner mennesker. Vi var blant annet oppe på en høgde for å se Mohammed Alis alabaster- moské, derfra var god utsikt nedover mot byen.

Utsikt mot byen

I Kairo besøkte vi Nasjonalmuseet, der var masse interessant å se, men ikke lov å ta bilder. Særlig var avdelingen med Tutankhamun nesten utrolig å se. Det ble en verdenssensasjon da graven hans ble funnet i Kongenes dal i Luxor på 1920- tallet. Denne dalen vi besøkte på starten av turen. Da de fant graven hadde Faraoen ligget der i 3200 år. De fant ufattelige skatter i graven. Vi så blant annet en vogn i vanlig størrelse i rent gull. Samlet fant de 1200 kg rent gull. Dødsmasken vog 11 kg og var i pure gull.

Ved Nasjonalmuseet i Kairo

Dødsmasken

Fra den digre byen Kairo, tok vi fly til badebyen Hurghada, et populært turistområde. Her skulle vi være et par dager og avslutte turen i Egypt. En dag dro vi til gamlebyen. Det gamle Hurghada hadde vært en liten fiskerlandsby. Nå var der mange små butikker og boder som solgte ting til turistene.

Utsikt fra hotellet

I gamlebyen

Jeg er glad for at vi tok denne turen i 2007 til Egypt. Det hadde vært en del uro og åtak på turister, derfor hadde vi utsatt turen til da. Vi hadde en strålende tur til Egypt. Nå ser jeg i nyhetene at det ble nye angrep på turister, ganske nyst i Hurghada. Jeg er glad for at jeg fikk sett pyramidene mens der var rolig. Vi reiste tilbake til Norge med gode minner fra Egypt. Bildet under ble tatt av en tidlig morgen  av soloppgangen over stedet vi bodde i Hurghada.

Soloppgang

I helgen skal jeg på tur, bloggen om den starter mandag 18. januar.