torsdag 7. januar 2016

Filmer jeg så i 2015, del 3

I september så jeg to filmer. Den 9. september så jeg filmen om Ingrid Bergman. Det er en dokumentar om den kjente svenske filmstjernen. Datteren Isabella Rosselini var med på å lage den. Ingrid Bergman var med i mange kjente filmer Som Casablanca med motspiller Humhprey Bogart i 1942.

Kjent film

Ingrid Bergman var stor stjerne i Hollywood og spilte mot de mest kjente mannlige stjernene som Cary Cooper i filmen: Klokkene ringer for deg. Det var i 1943.

En klassiker
 
Så kom den enorme skandalen da hun startet et forhold med den italienske Roberto Rosselini i 1949. Begge var gift på hver sin kant. Nå fikk hun ikke filmroller i Hollywood på mange år.

Skandaleparet

Til slutt fikk Ingrid Bergman roller igjen. Hun var en strålende flott stjerne, særlig da hun var på topp.

En flott dame

Det ble et kinobesøk til denne måneden. 15. september så jeg filmen: Kvinnen i gull. Den handler om en jødisk kvinne, Maria Altman, som prøver å få tilbake kunst som under Andre verdenskrig ble stjålet fra familiens hjem i Wien. Nå bor hun i USA, får hjelp av en ung advokat, de reiser til Østerrike der det blir holdt rettssak. Kvinnen spilles av Helen Mirren, advokaten av Ryan Reynolds.

Fra filmen

Særlig er det bildet av hennes tante hun ville ha tilbake, det ble malt av den berømte maleren Klimt. Den jødiske kvinnen vinner rettssaken og får sin rettmessige eiendom tilbake. Jeg likte filmen, skuespillerne gjorde en god innsats. Under ser vi fra filmen da bildet ble malt.

Kvinnen i gull
 
I oktober så jeg filmen: Taxi i Teheran. Filmen er laget i Iran av Jafar Panahi. Det er tredje gang han lager film illegalt og smuglet ut. Det er filmskaperen i egen person som sitter ved rattet i taxien på tur gjennom byen.

Fra filmen
   
Mye forskjellig skjer på denne taxituren. Filmen fikk både Gullbjørnen og Kritikerprisen i 2015 på filmfestivalen i Berlin. Jeg synes filmen var underholdende og fortalte litt om livet i Teheran. Panahi  kunne ikke dra til Berlin og hente prisene, for han har utreiseforbud.

Mye spesielt skjer

I november så jeg filmen: Spectre. Det er den nyeste James Bond- filmen. Den 24. i rekken, pluss den 4. filmen der Daniel Craig spiller 007.

James Bond

Filmen varte i snart 2, 5 time og det var ikke et kjedelig minutt, full action hele tiden. Det var utrolig hva som skjedde i løpet av filmen. Vi var flere fra familien som så filmen, alle mente det var en god spenningsfilm.

Fra filmen

      I desember så jeg to filmer. Den 9. desember så jeg filmen: Himmelen over Havanna. Fire venner møtes for å minnes sine ungdomsår under Castros styre. De sitter på en balkong i Havanna og mimrer. Mye kommer for dagen mens de diskuterer. Interessant film.

Fra filmen
 
Siste filmen jeg så i 2015, var helt på slutten av året, den 30. desember. Filmens tittel: Bridge of Spies. En historisk interessant film som handler om utveksling av fanger på en bru i Berlin under Den kalde krigen. En spennende film, men kanskje det er greit å vite litt om historien rundt Den kalde krigen før en ser filmen.

Tom Hanks i hovedrollen

Fra filmen

Så får vi se hvor mange kinobesøk det blir i år, 2016.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar