onsdag 27. januar 2016

På cruise, opptelling, januar 2016, del 2

Neste cruise ble nordlige rute i Middelhavet. Vi gikk om bord i Palma på Mallorca lørdag 1. august i 1999. Skipet het Sundream. Søndag var vi til havs, men mandag la vi til i første havn, Civitavecchia. Vi var nå i Italia, og vi ble med på tur til Roma. Jeg hadde vært i Italia før, men aldri i hovedstaden. Vi så blant annet Peterskirken og Colosseum.

Ved Colosseum

Tirsdag ankom vi Genova som er Italias største havn. Vi bestemte oss for utflukt til gamlebyen. Der så vi også huset der Columbus vokste opp.

Sundream i Genova

Onsdag ankom vi Livorno. Der ble vi med på tur til Pisa. For første gang så jeg det skjeve tårnet i Pisa, og tårnet var virkelig skjevt.

Ved tårnet i Pisa

Torsdag morgen kom vi til Frankrike. Skipet ankret opp på bukten ved den lille byen, Villefranche sur Mer. Vi bestemte oss for å bruke tiden i den idylliske byen der bebyggelsen lå oppover i åsen.

Fra Villefranche

Neste havn var i Spania, vi lå i Barcelona, og ble med på en rundtur i byen. Vi så den berømmelige kirken Sagrida Familia som fortsatt var halvferdig. De stertet å bygge i 1982, og sies å bli ferdig i 2082. Et spesielt byggverk. Vi så også det store fotballstadion i Barcelona.

Sagrida Familia, Barcelona

Lørdag kom vi tilbake til Mallorca, og vi sjekket ut fra båten og dro direkte til flyplassen i Palma. Vi hadde igjen hatt et fint cruise i Middelhavet. På bildet under er jeg klar for hjemreise. Palma i bakgrunnen.

Klar for å dra fra cruiseskipet

Tredje cruiset gikk også til Middelhavet. I høstferien 2001 dro vi på sørlige rute. Igjen gikk vi om bord i Palma. Lørdag 6. oktober var vi på plass, og om kvelden gikk vi ut fra Mallorca. Neste dag var vi til havs, og vi hadde livbåtmanøver. Bildet under er tatt til havs denne søndagen.

Til havs

Mandag kom vi til første havn som var Valetta på Malta. Vi ble med på utflukt innover øya, og besøkte mellom annet byen Mdina som før var hovedstad på Malta.

Mot kai i Valetta

I Mdina, Malta

Neste dag kom vi til Sicilia som er største øya i Middelhavet. Skipet lå i havn i Messina som er Sicilias tredje største by. Vi ble med på utflukt til vulkanen Etna.

Ved Etna, Sicilia

Carousel gikk fra Sicilia kl. 18.00, og vi passerte gjennom Messinastredet mellom Italia og Sicilia. Det er ganske smalt.

Gjennom Messinastredet

Onsdag kom vi til Napoli. Nå ville vi se Capri, og hadde bestilt en tur dit. Da vi kom til den berømte øya, ble vi kjørt opp til Anacapri som ligger på toppen. Her oppe var utmerket utsikt til havnen. Ingen  tvil om at Capri er en vakker øy.

Vi nærmer oss Capri

I Anacapri

Vi dro fra Napoli i gyllen kveldssol

Dagen etter var vi kommet til Sardinia. Øya er en selvstyrt italiensk region. Skipet lå i Olbia. Vi hadde bestilt utflukt, og dro på busstur innover øya, og stoppet også på et kjent feriested, men nå i oktober var her stille. Stedet het Baja Sardinia.

Fra Baja, Sardinia

På øytur, Sardinia

Da vi kom tilbake fra utflukt, gikk vi en tur i byen Olbia der skipet lå. Det ble litt handel også.

Fra Olbia, Sardinia

Fredag kom vi til siste havn vi skulle besøke. Vi la til på Korsika, i Ajaccio. Vi dro på busstur innover øya og opp i fjella. Det var ganske bratte veier med store svinger nedover dalene.

Veiene gikk nedover dalsidene

Oppe i høgda, Korsika

Vi drar fra Ajaccio, Korsika

Lørdag var vi tilbake på Mallorca. Etter frokost ble det utsjekking fra Carousel. Enda et cruise var over, og mye interessant hadde vi sett. Flyet vi skulle følge fra Palma gikk ganske tidlig, dermed ble det ikke tid til en tur i byen. Det var bare å dra til flyplassen

Rett før avreise fra cruiseskipet