onsdag 11. mai 2016

El Clàsico, på kino mai 2016

I går var jeg på kino i Sandvika. Været var altfor fint til å sitte i en kinosal, men jeg skulle til Sandvika likevel, og det passet med seniorforestillingen klokka 13.00. Dermed gikk jeg på kino.
Regissør er Halkawt Mustafa er født i 1985 i Irak, men flyttet til Norge i 2000. Han har også skrevet manus sammen med Anders Fagerholt. Det er en norsk film innspilt i Irak.

Mustafa

Ideen til filmen fikk Halkawt Mustafa da han var i Irak og laget en dokumentarfilm. Han var på hotellet da han hørt leven og skyting, det var kaos i hele byen. Han spurte hva som skjedde, og fikk vite at Real Madrid hadde vunnet over Barcelona. Det var det siste han hadde ventet i det krigs herjede Irak. Hvordan kunne en fotballkamp i Spania skape så sterke reaksjoner i en annen verdens del? Dette var bakgrunnen til ideen om filmen.

Fra filmen
  
To kortvokste brødre spiller hovedrollene i filmen, Alan og Shirwan, fra den kurdiske regionen i Irak. De har aldri vært utenfor landsbyen, og aldri vært på kino, men har hovedrollene.

Brødrene

Shirwan er lidenskapelig opptatt av Real Madrid, men Alan ønsker aller mest å gifte seg med Jalals datter Gona. Hun har normal størrelse. Gona spilles av Rohzin Sharifi som er skuespiller født i 1991.

Sharifi

Alan og Gona

Shirwan dyrker sin fotballhelt Ronaldo og har etter hvert en stor plakat av Ronaldo hjemme.

Ronaldo er helten

Jeg skal ikke røpe for mye fra filmen, men visse ting gjør at brødrene drar på en firehjuling i full spidd mot Spania, men mye skjer på vei dit.

Mot Spania

Dette er en av de mest spesielle filmene jeg har sett. Det er mye som skjer i filmen, og jeg er imponert over innsatsen til de to brødrene. Jeg vil anbefale filmen som heter det samme som kampen blir kalt når de to superlagene i Spania møtes: El Clàsico. Da filmen var slutt, kom regissøren plutselig inn i kinosalen og snakket om filmen. Jeg hilste på ham da jeg gikk.

Regissør Halkawt Mustafa
  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar