onsdag 18. mai 2016

Slektstreff på Sunnmøre, mai 2016, del 1

Fredag 13.  mai kjørte vi ut fra Oslo og satte kurs for Sunnmøre. Da vi hadde passert Gudbrandsdalen så vi skodde ned i fjelltoppene og det regnet. På vei ned til Åndalsnes så jeg mange små fosser og smale elver som rant nedover fjellsidene. Det passet fint med fergen Fra Sulesund, på overfarten til Hareid smakte vi på svelene.

Elver nedover fjellet

Gode sveler
  
Fra Hareid kjørte vi videre, passerte Ulsteinvik og da vi kom til Tjørvåg, stoppet vi først og besøkte gravstedet. Videre utover kjørte vi til veien som passerer huset vi bodde i der, og stoppet ved andre huset bortenfor. Der hilste jeg på Marit, men hadde ikke tid til annet enn en kort prat. Så Ytre Herøy, til Fosnavåg der vi tok inn på Thon hotell. Fra rommet mitt var fin utsikt.

I Fosnavåg, utsikt fra hotellrommet


En god del folk fra de som skulle ta del på slektstreffet, skulle bo her på hotellet. Nå møttes vi nede ved resepsjonen og fikk pratet med dem. Programmet skulle ikke starte før neste dag. Vi som tok del fra vår familie bestemte oss for middag på Restaurant Bryggen som ligger helt nede på bryggekanten. De fleste av oss spiste fiskesuppe. Jeg valgte liten porsjon, men jammen var den stor nok.

På vei til middag

 Nydelig fiskesuppe

Lørdag morgen etter en god frokost på hotellet, skulle programmet starte kl. 11.00. Først noen ord om slektstreffet som handlet om slekten på min mors side. Det startet med mine besteforeldre. Min beste far Rasmus Selvåg giftet seg med Rasmine Reite, de bodde på Nybø på Eggesbønes.

Mine besteforeldre

De fikk sju barn, min mor Inga var den tredje yngste. Alle de sju barna er gått bort, nå var det vi søskenbarna som skulle møtes. Bildet under viser mine foreldre, Inga og Einar.

Mine foreldre
     
Egentlig skulle oppmøtet være på Herøy Gard, men været gjorde at det ble flyttet til Møre ungdoms- og barneskole i Myrvåg. Der skulle vi få utdelt navnelapper, for slekta hadde blitt stor og spredt over hele landet. Det var flere av mine søskenbarn jeg ikke hadde sett på mange år. Flere hadde med både barn og barnebarn, dermed var vi ca. 130 personer.

Møtestedet i Myrvåg

 Det var noen ildsjeler som stod føre dette slektstreffet. Spesielt vil jeg nevne yngste broren min Idar som var den som la ned mest arbeid i dette. Det var han som ønsket velkommen og orienterte om praktiske ting, men også fortalte om røttene til slekta. 

Idar Fuglseth
  
Da navnelappene var på plass, ble det samtaler rundt borda, nå møttes vi, flere av søskenbarna, og fikk snakket sammen. Det var lenge siden sist. Hver sommer var vi på ferie ute på Eggesbønes og da fikk vi søskenbarn treffes. Jeg står midt på bilde sammen med min mor.

Sommerbesøk

Nå ble det nytt bilde

 Her de yngste i Moluklanen, barna til Andreas. Isabell, Olivia og Philip.


Fiskesuppe og brød ble servert til lunsj. Det var faktisk spandert av sønnen til søskenbarnet mitt Turid Hjelmeseth. Nå koset folk seg rundt borda og vi gikk rundt, hilste på og pratet.

Artig å møtes

Runar med familie

Den yngste som var til stede var 14 dager gammel. På bildet under holder Endre den ganske nyfødte datteren.

Den yngste

Søskenbarn
 
Flere søskenbarn

Isabell og Olivia

Etter denne samlingen var det pause til vi skulle samles på hotellet ut på ettermiddagen. Vi kjørte i retning Fosnavåg, men stoppet i Tjørvåg og besøkte naustet til Rune. Her drakk vi kaffe og pratet.

Kaffebesøk

Mens vi var på besøk her ble vi vitne til et drama i naturen. Vi beundret et andepar som kom svømmende med ungene sine, en voksen and foran og en bakerst, ungene i midten. Plutselig kom en stor måse, dukket ned, og da han lettet hadde han en liten, søt og dunete andunge i nebbet. Det ble nesten gråt hos oss tilskuerne.

På sjøen her ved naustet skjedde dramaet

  
Men nå måtte vi dra videre til hotellet. På vei til Fosnavåg tok jeg bilde da vi kjørte over Herøybrua.

Vi takket for oss

Utsikt fra Herøybrua

Del 2 i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar