tirsdag 3. mai 2016

Om Italia, mai 2016, del 2

Tredje tur til Italia var sommeren 1991. Da ble det ferie i Rimini ved Adriaterhavet. Rimini var da en av de mest populære turistbyene. Det ble mest soling og bading. Men ut på byen iblant også.

På vei til stranden

Therese ute på byen

En dag dro jeg på tur til Firenze som ligger ved elven Arno i Toscana provinsen. En annen dag dro vi alle en tur til den lille staten San Marino.

I Firenze

Fra San Marino

Som fortalt hører Sicilia til Italia, og fjerde turen til italiensk område gikk dit. Vi var på en ukes rundtur i september 1995. Da besøkte vi Taormina som ligger oppe i høgda.

Utsikt fra Taormina

Vi var i hovedstaden Palermo, samt ute ved kysten der de utvinner salt, og vi så store salthauger.

I Palermo

De utvinner salt

Vi besøkte Tempeldalen og så flere ruiner av templer, på første bildet under ser vi Hera tempelet fra ca. 500-700 før Kr. Andre bildet er fra et stopp i en liten by som het Noto. Der var en park med mange palmer.

Hera tempelet

Fra Noto, Sicilia

Femte besøk i Italia var i 1996 da jeg var på mitt første cruise. Det gikk til de greske øyer, men det startet opp og avsluttet i Venezia. Vi reiste til Venezia der vi overnattet i Mestre litt utenfor byen.

I Mestre

Utseiling fra Venezia

Da vi kom tilbake til Venezia, var det tid til å rusle rundt i byen før vi tok fly tilbake til Norge.

Tilbake i Venezia
Fra Venezia 1996

Min 6. tur til Italia var også i forbindelse med et cruise i Middelhavet i 1999. Da var vi innom tre havner i Italia. Først i Civitavecchia, og derfra tok vi tur til Roma. Da besøkte vi Peterskirken, og vi så Colosseum.

På Petersplassen

Ved Colosseum

Neste havn var Genova. Bildet under er tatt ved en fontene midt i byen.

I Genova

Tredje havnen i Italia var i Livorno. Da tok vi utflukt til Pisa, særlig for å se det skjeve tårnet.