onsdag 18. mars 2015

Filmen Phoenix, mars 2015

I går som var tirsdag 17. mars var jeg på kino i Sandvika. Jeg hadde hørt en del om den tyske filmen Phoenix. Regissør er Christian Petzold som er sett på som den viktigste regissøren i ny tysk film. Han ble født i 1960. Etter hvert studerte han tysk, drama, og film. Han har laget flere filmer, for filmen Barbara, i 2012, fikk han prisen: Gold bjørn.

Regissøren Christian Petzold

Filmen handler om Nelly som sommeren 1945 vender tilbake til Berlin. Hun har vært fange i en konsentrasjonsleir, og overlever så vidt. Hun kommer tilbake til Berlin for å finne mannen sin, Johannes. Ansiktet hennes er ødelagt, men legene prøver å reparere ansiktet hennes.

Mye av Berlin er i ruiner

I begynnelsen får Nelly hjelp av en representant fra det jødiske miljøet. Rollen spilles av den tyske skuespilleren Nina Kunzendorf (født 1971). Hun har spilt i flere serier i tv. I denne filmen prøver hun å hjelpe Nelly i starten.

Nina Kunzendorf

Legene får reparert ansiktet til Nelly, men da hun oppsøker mannen sin, Johannes, kjenner han henne ikke igjen. Alle tror hun er død. Nelly blir glitrende spilt av Nina Hoss som har spilt i hovedroller i regissørens filmer før. Filmskuespilleren er født i Stuttgart i 1975. Hun snakker både engelsk og fransk, er også utdannet operasanger, og har tolket mange tragiske kvinneskikkelser på film.

Nina Hoss spiller Nelly

   Johannes kjenner ikke sin kone igjen, og det verste er at Nelly får høre rykte om at det var han som anga til nazistene at Nelly var jøde og dermed sendt i konsentrasjonsleir. Johannes spilles av Ronald Zehrfeld som er født i Øst- Berlin i 1977. Han bor i Berlin og har spilt i flere filmer. Rollen som Nellys mann spiller han meget godt.

Ronald Zehrfeld

Rollene i filmen blir dyktig spilt, en trist, men spennende film. Jeg leste et sted at filmen kunne være vanskelig å forstå, men det synes ikke jeg. Filmen anbefales. Skal jeg gi terningkast blir det en meget god femmer. Da filmen var slutt, gikk det et sukk gjennom salen, og jeg ble også litt perpleks, for jeg kunne ha tenkt meg å sett litt mer av det som skjedde. Hvorfor kan jeg ikke røpe her. Gå og se filmen.   

Fra Filmen Phoenix

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar