søndag 29. mars 2015

Hovudsteder jeg har vært, del 4, mars 2015

Oktober 2000 reiste vi på en toukers rundtur i Kina. Turen startet i hovedstaden Peking. En interessant by. Jeg vil bare ta med besøket på Den himmelske freds plass, samt Den kinesiske mur som ligger en kort kjøretur fra Peking. En opplevelse å gå på den verdensberømte muren.

Fra Den himmelske freds plass

I Kina 2000

Etter rundturen i Kina kom vi tilbake til Peking. Da ble det også avskjedsmiddag med Pekingand på menyen. En spennende tur i Kina var over.

Avskjedsmiddag i Peking

Singapore er en republikk i Sør- Øst Asia og danner en kombinert øy- og bystat. Mitt første besøk i Singapore var i april 2001. Vi var på vei til Indonesia, men gjorde først et opphold her. Jeg likte Singapore fra første øyeblikk. Bildet under er utsikt fra hotellrommet.

Utsikt til kanalen

Andre turen til Singapore var da vi kom fra tur i Australia. Vi overnattet i byen, og hele neste dag hadde vi i Singapore før vi reiste videre hjem. Blant annet så vi statuen av Thomas Stamford Raffles som grunnla byen i 1819, og vi besøkte orkidehagen.

Han som grunnla Singapore

I orkidehagen

Singapore var målet da jeg for tredje gang besøkte Singapore i 2013. Vi var flere fra familien som reiste dit, og noen av oss var en uke. Da fikk jeg skikkelig sett Singapore som jeg liker svært godt. Vi besøkte den verdensberømte Long Bar på Raffles hotell, her skal en kaste skallet av nøttene på gulvet. Noen av oss besøkte Chinatown, og vi ruslet mye i byen langs kanalene.

Utsikt fra hotellet
vi bodde på

På Long Bar
Raffles hotell

I Chinatown, Singapore 2013

Vi var på rundtur i Indonesia i 2001 og startet i hovedstaden Djakarta. Det var en interessant tur, og hovedstaden var også spennende. Vi så det gamle hollandske sentrum fra 1700- tallet. Bydelen Batavia ble oppbygd med Amsterdam som forbilde, men nå finnes få av kanalene igjen. Under ser vi først Rettsbygningen fra kolonitida. På det andre er vi på besøk i den gamle kokoshavna.

Fra bydelen Batavia

I Djakarta 2001

I oktober 2001 var vi på cruise i Middelhavet, sørlig rute. Da lå vi en dag i havn på Malta, i hovedstaden Valletta. Men jeg fikk sett lite av byen, for vi dro på en utflukt innover øya. Et lite inntrykk ble det jo.

Fra havna i Valletta.

På samme cruise i 2001 var vi også på Korsika, og la til i hovedstaden Ajaccio. Denne byen så jeg  lite av, for der dro vi også på utflukt innover øya.

Fra Ajaccio

På et cruise i 2014 ble det lagt fast på Korsika igjen, og da brukte vi tiden kun i Ajaccio, da fikk jeg sett byen. Herfra kommer den berømte Napoleon, og vi besøkte blant annet en minnepark over generalen.

I Ajaccio 2014

På vårt første cruise i Middelhavet i 1996 la vi til havn i Corfu, i største byen som også heter Corfu og som regnes som øyas hovedstad. Det var kveld og mørkt, men vi fikk et innblikk av gamlebyen, og vi var på en taverna og fikk sett gresk folkedans.

Corfu 1996

På cruiset i Middelhavet i 2014, var igjen besøk på Corfu som ligger nær kysten av Albania. Men nå var det høylys dag med strålende vær, dermed fikk jeg sett Corfu by.

På Corfu 2013

Høsten 2003 ble det en ukes rundtur i Ungarn. Turen startet i hovedstaden Budapest der vi så både bydelen Buda og bydelen Pest. Bildet under er tatt i bydelen Pest og viser statuen av den første kristne kongen i Ungarn.

Fra Budapest

Det ble en eventyrtur igjen høsten 2002, denne gangen to ukers reise i Sør- Afrika. Det er det eneste landet som blir styrt fra tre hovedsteder. I Cape Town er parlamentet, i Pretoria holder regjeringen til, og i Bloemfontain ligger høgsterett. Vi skulle besøke de to førstnevnte på rundturen, men opplevde mange andre steder, og var på safari. Vi startet turen i Johannesburg, men siden dette gjelder hovedsteder må jeg starte med besøket i Pretoria, en flott by der mange blomstrende trær pyntet opp. Vi spiste lunsj på det ærverdige Victoria hotell i kolonistil.

Fra Pretoria

Lunsj på Victoria hotell

Cape Town var siste stopp på rundturen i Sør- Afrika. Der ble jeg med på helikoptertur for å se byen fra lufta. Da så jeg også ned på det berømte Table Mountain, og byen som kranset seg rundt fjellene.
Turen til Sør- Afrika var en stor opplevelse.

I Cape Town 2002

Her ser vi det berømte fjellet

Cape Town

I Februar 2004 ble det en stor og svært interessant tur til Vietnam. Da reiste vi rundt i landet i to uker. Vi startet i hovedstaden Hanoi som var en opplevelse å rusle rundt i. Her vil jeg ta med to bilder, det ene fra gamlebyen, det andre fra plassen foran mausoleet til Ho Chi Minh.

Fra gamlebyen i Hanoi

I Hanoi 2004

Da vi var på besøk i Stettin 2005, tok tre av oss en tur til Berlin og var der to- tre dager for å se byen. Jeg hadde aldri vært i den tyske hovedstaden før. Berlin er en staselig by. Spesielt fint synes jeg det var ved kanalen

Fra Berlin 2005

Brandenburger Tor

På sommerbesøket i Stettin i 2009 gjorde vi det samme, men nå stoppet vi i Berlin før vi reiste hjem. Da gikk vi egentlig rundt og så oss om på gamle tomter.

I Berlin 2009

Vi var på langtidsferie på Tenerife i 2006, i en måned bodde vi i Los Americas.  Vi så det meste av øya, og besøkte også hovedstaden Santa Cruz.

Santa Cruz

I Santa Cruz

En dag dro vi til La Gomera som er den minste av de bebodde Kanariøyene. Etter turen opp i høgda på øya, ruslet vi rundt i hovedstaden San Sebastian. Byen lå kranset oppover i åssiden. Først bilde fra byen, så fra strøket ved havna.

Fra San Sebastian, La Gomera

Ved havneområdet

Jeg vil avslutte del 4 med eventyrreisen til India i 2006. Vi reiste rundt i Nord India i to uker, og det var virkelig et eksotisk eventyr. Vi startet i hovedstaden New Dehli. Vi besøkte både et sikhtempel og et hindutempel i Dehli første dagen. I sikhtempelet var de i full sving på kjøkkenet med å lage mat til de fattige. Vi var også inne i hindutempelet Birla Mandir.

Fra kjøkkenet i sikhtempelet

Vi var inn i dette hindutempelet

Det ble pause med lunsj på en lokal restaurant. Bildet under er tatt utenfor restauranten. Maten i India var god. Så skulle vi på tur med sykkeltaxi gjennom de smale gatene i Old Delhi. Det ble litt av en opplevelse. Vi holdt oss så fast vi kunne, slik vi ser på siste bilde. Det er av det svenske paret som var foran oss. Det var litt nervepirrende, men artig.

I New Delhi 2006

Svenskene holder fast, vi kommer rett etter