fredag 20. mars 2015

Sortering av bilder, mars 2015.

Da jeg ordnet med bilder en dag, undret jeg på hvorfor jeg hadde så lite bilder av fosser. Jeg fatter ikke hvorfor, tenk på alle flotte fossene vi har i Norge, og jeg har nesten ikke et eneste bilde. Det er ikke til å tro. Det første jeg fant var bilde av Kjempefoss ved Odda tatt sommeren 1967 da vi var på hjemvei fra campingtur.

Kjempefoss ved Odda

Den andre var en foss ved Trollstigen tatt i juni 1977 da musikantene i Tjørvåg musikkorps og andre var på busstur til Trollstigen. Det var den gang da bygda hadde eget korps.

Foss ved Trollstigen

Sommeren 1992 var jeg med på en eventyrferd til USA. Under oppholdet i Seattle ble vi kjørt til Snoqualmie Falls, kjent fra tv- serien Twin Peaks. Her beundret vi de flotte fossene.

Tvillingfossene

En fin opplevelse

Da vi besøkte Island sommeren 1998, fikk vi sett flere imponerende fosser. Vi bodde noen dager i Saudakrokur hos familie, og vi var heldige som hadde i familien historikeren Hjalti som viste oss rundt i den delen av Sagaøya. Gudefoss har fått navnet sitt etter lovsigemannen Torgrim som kastet de gamle gudebildene i fossen da kristendommen skulle innføres. Første bildet under er tatt første dag i hovedstaden Reykjavik.

Ved havneområdet

Gudefoss

På vei mot Myvatn stoppet vi for å beundre Dettifoss. Til høgre på første bildet under ser vi Hjalti som kan det meste om Island, og var dermed en ypperlig guide.

Ved Dettifoss

Hjalti og datteren Maria kjørte oss helt til Myvatn, der vi overnattet før vi tok lokalbuss videre sørover og stoppet og overnattet både i Egilstadir og i Høfn. Så siste stykket tilbake til Reykjavik der vi var et par dager til. Vi var på to utflukter. Vi så Geysirområdet, Den blå lagune, Tingvellir, samt den fantastiske Gullfoss. Siste kvelden i Reykjavik spiste vi på en liten restaurant som het Humarhusid.

Gullfoss

Humarhusid

På rundturen i Australia i oktober 2005, var vi også i Cairns, en liten by ut mot Stillehavet i Nord Øst Australia. Der fulgte vi blant annet skyrail som tok oss høgt over regnskogen. Da så vi også ned på fossefall langt, langt under oss.

Foss langt, langt nede

20. mai 2010 tok vi dagbussen fra Oslo til Sunnmøre. Da vi kjørte gjennom traktene ved Nordfjordeid, tok jeg bilde av en av de små fossene i området.

Ved Nordfjordeid

På Cruise i Karibia i november 2014, var første stopp Jamaica. Der dro vi på privat tur til et område som het Dunns River Falls. Fossen gikk i terrasser nedover, og rant ut nede ved stranden.

En fascinerende foss

Fossen rant ut ved stranden

På turen til Marrakech i februar i år, 2015, tok vi en tur til Atlasfjellene. Der besøkte vi en liten landsby som het Setti Fatma. Der ble vi møtt av guiden som tok oss med over brua til andre siden av elva og viste vei oppover dalen.

Landsbyen

På vei over elva

Vi var på vei for å se noen fossefall lenger oppe i dalen, men da jeg så hvor bratt det var videre ble jeg fornøyd med første fossen. Med det bildet avslutter jeg temaet om fossene. Det er synd jeg ikke har mer bilder av flere av de flotte fossene her i landet.