fredag 6. mars 2015

Tur til Marrakech 2015, del 6

Lørdag 28. februar var avreisedag, men vi hadde flere timer til vi skulle dra til flyplassen. Mens jeg ventet på at de andre var klare, tok jeg bilde i patioen.

Fra patioen

Vi bestemte oss for å gå langs muren til det kongelige slott. Kongen har et slott i hver av de fire kongelige byene. Nå så vi ikke slottet, bare hovedinngangen i muren mot slottet, og der stod flere vakter tungt bevæpnet. Jeg tok opp fotokameraet klar og ta bilder. Da ble det skarpe varselrop fra flere kanter. Vi gikk videre langs sidemuren til slottet, der var også inngang, kun med en vakt som jeg så, men også bevæpnet. Jeg stilte meg bak et tre og tok et bilde.

Det ble bilde likevel

 I Marrakech så jeg masse stork på murene, og hørte småfuglene synge, men jeg så ikke en eneste hund i byen. Derimot mange katter, og nå så jeg en som satt i ro og mak på en rød bil.

Katten på bilen

  Vi spaserte videre, og fremst på bildet under ser vi mannen som startet å prate med oss i det vi skulle passere ham. På spørsmål svarte vi at vi kom fra Norge, og da ønsket han oss som han sa, tusen ganger velkommen til Marrakech. Han bød oss hjem på te, men vi sa at vi snart måtte til flyplassen.

Mannen som bød på te

Vi spaserte videre og helt tilfeldig kom vi til et lite, lokalt marked. Der så vi mange varer til salgs, men det utstillingen av varene var litt uvant for oss.

Vi kom til et lokalt marked


Kjøtt til salgs

Fisken lå klar

 Mye frukt og grønnsaker

Jeg synes det var artig å rusle langs markedet, men fikk en stuss da jeg så buret med høner. De ble kverket og solgt på stedet. Butikken med krydder så fin ut.

Artig på lokalt marked

Buret med høner

Krydderbutikken

Vi spaserte ut fra markedet og videre i retning hotellet, men tok en pause på en kafe som het Clock, vi satte oss oppe på uteterrassen.

Pause

  Vi spaserte siste stykket mot hotellet, for vi ville være de to siste timene ved bassenget før vi dro. Da vi kom til hotellet fikk jeg tatt et bilde i resepsjonen.

Kurs mot hotellet

I hotellresepsjonen

Nå var det fint ved bassenget der solen var mellom 11.00 og 16.00. Hotellet var omgitt av murer, og bassengområdet lå ved muren. Her var rom i andre etasje som snudde ut mot bassenget, der var også det vi på god sunnmøring kaller sossevorter. De var i fint trearbeid. Muren var noen steder dekt av fargerike blomster.

Solskinn ved bassenget
  
  Sossevorter
Blomster pyntet opp

En engelskmann og en franskmann kjøpte opp huset, og de nærliggende husene, fikk dem pusset opp av lokale arbeidere, dette ble hotellet vi bodde på. Hotell Les Borjs de la Kasbah ble åpnet i 2006. Vi hilste på den engelske eieren som virket sympatisk. Etter en stund ved bassenget gikk noen av oss og tok en halv times fotmassasje. De hadde tilbud om massasje på hotellet.

Svært varmt i solen
  
Men nå måtte vi gjøre oss klare og dra til flyplassen. Jeg hadde som nevnt vært innom Marrakech før, men nå fikk jeg skikkelig sett Den rosa byen som den kalles, grunnet det svakt rosa bygningene. Byen ble anlagt i 1062. Marrakech ligger fint til ved foten av de snedekte Atlasfjellene. Vi ser dem ligge som et kvitt bakteppe ved byen. Da vi skulle dra, bestilte en i resepsjonen taxi til oss.

Vi ser Atlasfjellene i bakgrunnen


Vi venter på taxi i patioen

Flyturen tilbake til Gardermoen gikk greit, men mer urolig luft iblant enn på turen nedover. Vi kom til Oslo sent lørdag kveld, og da skulle klokken en time fram til vår lokale tid. Turen til Marrakech var både spennende og interessant. Det er lettvint å dra dit nå når Norwegian har direktefly fra Oslo. Det er bare å bestemme seg og kaste seg på flyet. Vi kom tilbake rett før streiken i flyselskapet startet, og jeg håper Kjos får pilotene tilbake til spakene fortere enn svint.

På flyplassen i Marrakech

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar