torsdag 26. mars 2015

Hvor mange hovedstader har jeg besøkt? Del 1, mars 2015

Det spørsmålet fikk jeg for en tid tilbake og har tenkt litt på det, og må da summere opp. Jeg må starte med vår egen, Oslo. Mitt første besøk i byen var ut på 1950- tallet, og det var stor stas når en bodde på Sunnmøre. Jeg var med mine foreldre og yngste søsken på campingtur. Det var den gang det var campingplass på Helsfyr. Jeg har funnet et gammelt bilde derfra, samt et av meg selv tatt på campingplassen. Jeg var rundt konfirmasjonsalder.

Helsfyr camping, nå historie
 
 
På Helsfyr camping


Neste hovedstad jeg besøkte var mange år etter med egen familie i 1969. Vi var på campingtur til Danmark. Da besøkte vi Tivoli, og det var stor stas.

I Tivoli

Neste besøk i København var i 1983 da var vi med en fraktebåt, da var vi også på besøk i Tivoli, for det var med to små karer som ville på besøk dit.

Ingar og Håvard

Det ble ny båttur i 1985 og var da også til København. Der gikk Håvard og jeg på land og tok danskebåten hjem.

Vi så Den lille havfrue

I 1989 var vi på besøk hos familie og venner i Danmark og var da en dag i København. På vei til sentrum ble vi så opptatt med en brann at vi stoppet for å se på den.

Alt har roet seg

Siste besøket i København var i 1989 da vi var en langhelg i nærheten, og var da selvsagt inn til byen. Det var mitt femte besøk der, siden det har jeg ikke vært i København. Jeg har selvsagt mellomlandet i København flere ganger, men det regnes ikke.

Pause i København

Første besøket i den svenske hovedstaden var i 1969, da var vi også på campingtur. Bildet under er tatt utenfor det svenske slottet Drottningholm. 

I Stockholm

Det gikk mange år til neste besøk. Jeg var mange ganger til Sverige, men ikke innom hovedstaden. Men så fikk jeg en kombinert bursdags- og julegave, dermed ble det helgetur til Stockholm i januar i år. Det ble noen interessante dager i den svenske hovedstaden. Første bildet er tatt ved kanalen med Gamla Stan i bakgrunnen. Det andre er ved Drottningholm slott, mange år siden sist.

I Stockholm

Ved Drottningholm slott

I 1976 var min første tur til Syden. Turen gikk til den greske øya Rodos. Vi bodde i hovedstaden som også heter Rodos. Som regel har de sin egen hovedstad selv om de hører til som her Hellas. Bildet under er tatt på en høgde ovenfor Rodos by.

Første gang på Rodos

Vårt første cruise gikk til de greske øyer i 1996. En av havnene var Rodos, der la skipet til i Rodos by. Det var 20 år siden sist vi var her.

I havna på Rodos 1969

Sommeren 1977 var vi to uker på ferie i Italia, og bodde i en liten by som het Senigallia. Da dro vi på utflukt til lilleputtstaten San Marino som er omsluttet av Italia på alle kanter, og er verdens eldste republikk. Hovedstaden heter også San Marino.

I San Marino 1977

 I 1991 var vi igjen på toukers ferie i Italia, men denne gangen i Rimini. Også denne gangen besøkte vi San Marino. På bildet under er vi i hovedstaden med samme navn, og nå er det yngstemann som er på bildet.

Fra San Marino i 1991

Ferien 1978 ble lagt til Algarvekysten. Da dro et par av oss til hovedstaden Lisboa. Vi var der en ettermiddag, en natt og en formiddag. Men vi så litt av byen.

I Lisboa i 1978

 Det gikk mange år før Lisboa stod på planen igjen. Først i 2013 dro noen av oss på en ukestur til hovedstaden i Portugal. Nå fikk vi skikkelig sett Lisboa som er en staselig by. På en høgde over byen ligger borga Castelo Sao Jorge, derfra er god utsikt over byen.

Utsikt fra borga

Naturligvis var vi en kveld og spiste på en Fadorestaurant, og vi hilste på sangerne. Vi hadde bord rett ved scenen. Portugal er kjent for den spesielle typen sang som kalles Fado.

Det synges Fado

Fra Lisboa 2013


Fortsettelse i morgen.










   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar