fredag 27. mars 2015

Hovudsteder jeg har besøkt, del 2, mars 2015

Det ble to ukers ferie på Gran Canaria i 1979. Vi bodde på Playa del Ingles. Kanariøyene er spanske, men har sine egne hovedsteder. På Gran Canaria er det Las Palmas, og dit var vi på utflukt. Det er eneste gangen jeg har vært i Las Palmas. På bildet under har vi tatt en pause på en uteservering.

I Las Palmas

Det ble tur til Marokko i 1981. Først en uke i Agadir, så en ukes rundtur der vi blant annet besøkte de kongelige byene, også Rabat som er hovedstaden. Bildet under viser inngangen til mausoleet over kongen som var far til den daværende kongen i Marokko. Jeg var i Marokko ganske nylig, men da i Marrakech. Rabat har jeg kun besøkt denne gangen i 1981.

Inngangen til mausoleet

Første besøket på Mallorca var sommeren 1981. Det ble to uker på El Arenal. Da besøkte jeg for første gang hovedstaden Palma.

Utsikt mot Palma

Sommeren 1997 ble også sommerferien lagt til Mallorca, men da bodde vi to uker i Alcudia. En dag kjørte vi til hovedstaden for å se igjen Palma. Bildet under er tatt nedenfor den kjente katedralen. Det var en utrolig varm dag i Palma.

Fra Palma

I 1999 var på cruise i Middelhavet på nordlige rute. I Palma sjekket vi inn på skipet for turen skulle starte i Palma. Vi gikk på land og ruslet en tur, men varmen var intens så turen ble ikke lang.

I Palma 1999

Det ble nytt cruise i Middelhavet i 2014. Siste havna vi besøkte da var Palma. Det var mitt fjerde besøk i byen, og artig å se igjen etter ganske mange år siden sist.

Fra Palma

I gamlebyen

Dette var mitt fjerde besøk i Palma. På bilde under venter vi på avgang, det var siste havn på cruiset, nå skulle vi gå til Barcelona og der sjekke ut fra båten.

Avgang fra Palma

I 1982 var vi to uker på Kreta og bodde ved en liten by som het Hersonissos. Jeg tok da en tur til hovedstaden Heraklion. En interessant utflukt til hovedstaden på Kreta.

Utsikt mot Heraklion

På cruise i Middelhavet i 1996 var Kreta en av havnene. Da lå vi ved hovedstaden, og jeg besøkte Heraklion for andre gang. Bildet under er tatt ved en kjent fontene i byen.

I Heraklion 1996

Påsken 1985 var første gang jeg var i London. Da besøkte jeg en i familien som var guide der, og fikk være med på mye både i London og omegn.

I London 1985

I 1990 ble det nytt besøk, da ble det sommerbesøk med en annen fra familien som bodde der. Da fikk vi også sett en god del av den britiske hovedstaden.

Besøk i London 1990

Det ble et tredje besøk i London i 2013, og da var det artig å se igjen London med Big Ben, samt jeg fikk sett to ting som ikke var her sist jeg var på besøk. Det er London Eye, samt vi var opp i det nye The Shard og så på utsikten over London.

Utsikt mot byen

Gjensyn med Big Ben

Det ble båttur i 1986 til den svenske øya Gotland. Da besøkte vi eneste byen der Visby. Den er det administrative senter på øya, og jeg ser på den som en liten hovedstad. Uansett får byen bli med her.

Fra Visby

I 1987 ble en ny båttur, og da stod igjen Gotland på havnelista. Igjen lå vi i Visby som er en svært pittoresk by, og er som en by fra lenger nede på kontinentet.

Fra havna i Visby

Madeira har jeg besøkt en gang, det var i 1987. Da bodde vi en uke i hovedstaden Funchal. Madeira er utrolig grøderik med masse blomster. Vi var på mange utflukter og så det meste av Madeira.

Utsikt mot Funchal

Første gang i Paris var i 1990 da vi var på besøk i London. Da dro vi sammen med vertsfolket på busstur til Paris. Da var vi opp i Eiffeltårnet og så på utsikten.

Utsikt mot Paris

Andre gangen jeg besøkte den franske hovedstaden var i mai 2012, da dro flere av oss på en langhelg til Paris. Da fikk jeg sett store deler av Paris som er en flott by.

I Paris 2012
 Fra kanalen

Paris er en  staselig by