mandag 2. mars 2015

Tur til Marrakech 2015, del 2

Onsdag morgen spiste jeg frokost før de andre, og mens jeg ventet tok jeg bilde av den lille, søte fontenen som stod ute i patioen på hotellet. I vannet var pyntet med roseblader.

Fontenen

Da alle var klare, startet vi spaserturen i gamlebyen. Folkelivet var interessant å studere, små boder og butikker over alt. Men en måtte passe seg for bilene, syklistene og resten av trafikken, for det var ikke fortau i de smale gatene.

Smale gater

Kjøttbutikken

Fra et gatehjørne

Først besøkte vi Saadigravene. De første ble bygd av sultan Moulay Abdullah i 1557. Mange av de som bodde i palasset er gravlagt her. Gravene var dekket med fliser, det området var gjerdet inne.

Saadigravene

Vi kikket inn i palasset som hadde utsøkt trearbeid, og mye flott mosaikk på veggene. Muren på området var pyntet med blomsterbusker, ved siden av stod appelsintrær.

Kikk inn i palasset

Muren pyntet med blomster

Vi spaserte videre og igjen fikk vi sett at folkelivet gikk sin vante gang som det har gjort i århundrer her i gamlebyen.

Esel er vanlig trekkdyr

Små utsalg
Artig å gå i gatene

Neste besøk var i El Badi Palace som betyr: Det uforlignelige. Rundt palasset er murer, innenfor er et stort område med store basseng og grønne busker, palasset er ødelagt. Palasset ble bestilt av sultan Ahmad al- Mansur da han tiltrådte i 1578. Palasset ble eventyrlig innredet. Det kom skipslaster med dyrebare materialer fra India, og marmor fra Italia og Irland.

På murene var masse storker

Stort område innenfor murene

Palasset var så eventyrlig innredet at en hollandsk maler som var på besøk i Marrakech i 1641, kalte det for det åttende underverk. Til slutt gikk det nedover med palasset, for en annen sultan tok over, og han fjernet alt innholdet, dekorasjoner og byggematerialet for å bruke til sitt eget palass som ble bygd i Meknes.

Et idyllisk område

Det var tid for pause, den tok vi på Kosy Bar, oppe på takterrassen. Nå var det blitt varmt i solen, det er kjølig om morgenen og om kvelden i Marrakech på denne tiden av året.

Godt med pause

Etter pausen gikk vi til Marrakech museum som ligger i Dar Menebhi palasset som ble gjort om til museum i 1997.  Her var utstilt blant annet tradisjonelle klær, møbler og andre bruksgjenstander.

På vei til museet

Fra museet

Neste besøk var på en gammel Koranskole fra 1500- tallet, Ben Youssef. Veggene var dekket med fargerike mosaikkarbeid. Det var mange klasserom, men de synes jeg var små. Men interessant å se.

Fra en gang på skolen

Små avlukker i andre etasje

Utenfor Koranskolen

Nå spaserte vi til det berømte torget Djema el Fna. Her var litt av et folkeliv. Fløytespillere som prøvde å få slanger til å bukte seg etter musikken, og aper i band. Jeg gikk i en bue utenom, for det er noe av det verste jeg vet. Ellers mange boder med tilbud av varer.

Fra Djema el Fna

Vi går til kafeen i bakgrunnen

På kafeen hadde vi god utsikt ned til Djema el Fna, gjøglertorget. Jeg husker godt dette torget fra sist jeg var her i 1981.

Pause på kafeen
 God utsikt over torget

Senere spiste vi lunsj i gamlebyen før vi dro tilbake til hotellet og slappet av der. Om kvelden spiste vi middag ute i byen på en restaurant som het Le Tanjia. Da vi satte oss ved bordet, så vi det lå et par marokkanske kalotter på bordet. De hadde vi mye skøy med før maten kom. En interessant dag i Marrakech var nesten over.