lørdag 28. mars 2015

Hovudsteder jeg har besøkt, del 3, mars 2015

Sommeren 1988 ble det en ukestur til Kypros, der bodde vi rett utenfor Ayia Napa. En dag ble det tur til hovedstaden Nicosia. På bildet under ser vi statuen av erkebiskop Makarios som ble president i 1960, men ble styrtet i et kupp i 1974 da tyrkerne tok tredjedelen av Kypros.

Statue i Nicosia

På vårt en måneders opphold i USA i 1992, brukte vi siste uken til en reise der vi besøkte tre byer. Den første var hovedstaden Washington DC. Bildet under er tatt på Capitol Hill.

Håvard foran Capitol

I oktober 1995 var vi på en ukes rundreise på Sicilia. Vi besøkte også hovedstaden Palermo. Jeg har siden det vært innom Sicilia to ganger med cruisebåt, men da var vi ikke i hovedstaden. I Palermo så vi Capella Palatina i det normanniske kongene sitt slott.

Capella Palatina i Palermo

På mitt første cruise som var i høstferien i 1996, gikk turen til de greske øyer. Da ankret skipet opp på bukten ved Santorini. Vi besøkte den sjarmerende byen på toppen, hovedstaden Thira som ligger på kraterkanten 300 meter over havet.

I Thira på Santorini 1996

I 2011 var jeg igjen på cruise i greske farvatn, og da red vi på esel opp til Thira som ligger kvit og pittoresk oppe på toppen. Om kvelden måtte solnedgangen over Santorini beundres.

Solnedgang over Santorini

På Kos har jeg vært en gang, da også på besøk med cruiseskip. Vi lå i hovedstaden som også heter Kos. Det var en fin, liten by.

På Kos i 1996

I Athen, hovedstaden i Hellas har jeg vert kun en gang. Det var på samme cruiset i 1996. Da var vi opp på det berømte borgfjellet og så på tempelruinene der som de berømte filosofene vandret rundt. Her oppe var strålende utsikt over Athen.

Utsikt mot Athen

I Athen 1996

Høsten 1997 var vi på en ukes rundtur i Frankrike og avsluttet i Nice. Den kvelden ble vi med på en utflukt til Monaco. Det var mørkt da vi besøkte hovedstaden som også heter Monaco. Til tross for at det var kveld fikk vi et lite inntrykk av stedet.

I Monaco i 1997

På cruise i Middelhavet i 2013, ble det besøk i det lille fyrstedømmet Monaco igjen. Nå lå vi i havn i Monaco, i flott solskinn fikk jeg sett en god del av byen.

Monaco 2013

På Cafe de Paris i
bydelen Monte Carlo

Venter på avgang fra Monaco

Vi besøkte Island i ei uke i 1998 og bodde i Reykjavik både da vi kom og før vi reiste hjem. Hovedstaden på Island er ikke stor, men spesiell. Interessant å besøke Sagaøya.

Reykjavik

Første dag i Reykjavik

Siste dagen spiste vi her
på Humarhusid.

Første gangen jeg var i Roma var også på et cruise i Middelhavet, det var i 1999. Da var vi med på en utflukt til den italienske hovedstaden. Bildet under er tatt ved Colosseum.

I Roma 1999

Jeg har vært i Roma en gang til. Da var jeg med på en langhelg til Den evige stad. Roma er en staselig by, og på denne turen fikk jeg sett det meste av Roma.

I Roma 2011 på
historisk grunn

På Petersplassen

Vi reiste på en rundtur i Thailand i 1999, og første stopp var hovedstaden Bangkok. Så gikk turen videre i Smilets land.

Vi besøkte det gamle
palassområdet

Da vi skulle inn i et tempel, kom vaktene løpende og huket meg, buksen jeg hadde på rakk ikke helt til anklene, dermed måtte jeg dra på et skjørt de kom med. Jeg tok det på utenpå alt det andre og kom meg inn i tempelet.

I sidt skjørt i Bangkok 1999

Neste besøk i Bangkok var da vi var på vei til Australia i 2005. Vi overnattet i byen og neste dag var omvisning i Bangkok. Derfra dro vi videre til Australia.

Utsikt fra hotellrommet i Bangkok 2005

Tredje besøk i Thailands hovedstad var da vi kom fra turen i Vietnam. Da var vi en dag i Bangkok og slo oss da sammen med et svensk par som ikke hadde vært i Bangkok før. Vi tok taxi inn til sentrum og spaserte langs muren til det berømte palassområdet og videre i byen. Vi avsluttet besøket på en kafe ved elva. Svenskene var fornøyde, de hadde sett litt av byen.

Ved palassområdet

Munker i bybildet

Her var vi på kafe
i Bangkok 2004

I 2009 dro mange fra familien på tur til Thailand og startet med Bangkok. Det ble mitt fjerde besøk i hovedstaden i Thailand. Jeg synes Bangkok er en sjarmerende by, og vi hadde det alle tiders da vi var der.

Båttur på kanalen

Badeliv på hotellet

Påsken 2000 ble det en ukes rundtur til Praha og Bøhmen. Bøhmen var opprinnelig et sjølstendig kongerike. I 1989 ble Tsjekkoslovakia oppløst til to stater Tsjekkia og Slovakia. Vi startet nå turen i den tsjekkiske hovedstaden Praha. Bildet under er tatt fra høyden over Praha der er fin utsikt til byen.

Utsikt mot Praha

Etter rundturen i landet kom vi tilbake til Praha og hadde tid til å rusle rundt i byen før vi skulle reise. Praha var fint pyntet til påske.