lørdag 10. januar 2015

2015 er i gang

Det nye året har kommet i gang, vi er snart ferdige med uke 2.  Søndag gikk jeg en lang spasertur i fint vær, stille og rundt null grader. Litt glatte områder iblant, men fint å gå, og mange var ute på tur. Tenkte jeg skulle ta bilde av skibakken, men det var slik sol midt imot at det ble Kolsåstoppen i stedet, den lå badet i sol.

Kolsåstoppen i vintersol

Været har vært skiftende, iblant dager med skodde, og det virket mørkt hele dagen. Bildet under er tatt tirsdag, grått, disig og ca. en plussgrad. 

Tirsdagsværet

Men jeg har denne uken gått gjennom hva jeg gjorde i 2014, og det mye, flere reiser og andre ting, men det var mye jeg ikke fortalte om, for jeg måtte ta et utvalg. Her skal jeg nevne noen få ting. Først om da Sjøforsvaret var 200 år, vi møttes i Oslo for å se på livet. Først møtte vi en gjeng med russ som for krypende opp fortauet på Karl Johan.

Russejenter

  Vi gikk til Cruisehavnen for der var best utsikt til det som skulle foregå. Det ble helikopter som viste redningsøvelser, og marineskip var det flere av.

Helikopter viste seg fram

 Jeg dro på mange små utflukter alene. 20. mai dro jeg inn til Oslo for å se den nye statuen som var satt foran Stortinget og ble avduket av dronningen av Danmark. Kong Karl Johan er plassert på Eidsvoll plass, og fine syriner blomstret også ved Stortinget.

Statuen

Jeg var på flere museum, men vil spesielt nevne maleriutstillingen til Pushwagner på Tjuvholmen, mange spesielle malerier.

Spesielle maleri

 Jeg nevnte heller ikke alle filmene jeg har sett i 2014, for jeg var en aktiv kinogjenger. Her skal jeg nevne kun en av de siste jeg så: Operasjon Arktis.

På kino

Med andre ord var det et aktivt år, men nå altså er vi i gang med 2015. Torsdag hadde jeg gjester til middag, en enkel hverdagsmiddag, men full av vitaminer. Det vi på god sunnmøring kaller Brennsnut.

Ved middagsbordet

  Nå er kalenderen jeg fikk med amerikanerne som var på besøk på Sunnmøre  i sommer, satt opp, så nå har jeg kalender også i stuen. Dessverre var jeg bortreist da de var i Norge. Nå takker jeg igjen for kalenderen med mange fine bilder i.    

Kalender fra USA

Fryktelige ting har skjedd i Paris denne uken, men det skal jeg ikke skrive om her, vi kan følge det i media. I dag er det lørdag, og ute er et lite hyggelig vær. Det har snødd i natt, og fortsetter å snø , måtte det snart slutte.

Slik ser det ut her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar