onsdag 7. januar 2015

Oversikt over 2014, del 5

Søndag 10. august var strålende vær, jeg tok buss inn til Oslo for å se på demonstrasjonen som var annonsert. Fra en uteservering hadde jeg god utsikt til det som foregikk. Det var en lovlig demonstrasjon for Israel, men lenger nede hadde en god del samlet seg som var uenig.

Gjengen som gnålte imot

Politiet holdt et jerngrep rundt demonstrasjonen og de som prøvde å hindre den. Rett ved mitt kafebord var en ring av politibiler. Spennende å se på.

Ring av politibiler

Spennende å følge med

Torsdag 21. august bød jeg inn nærmeste familien til skalldyrparty. De fra familien som var hjemme kom og fikk kose seg med skalldyr. Alltid kjekt å møtes.

Skalldyr serveres

Noen av gjestene

Tirsdag 26. august ble det vandretur i nordlige Oslo sentrum. Vi kom til St. Olavs plass som har eksistert siden utbyggingen på midten av 1800- tallet. Det eneste gjenværende huset fra 1870 er det gamle apoteket til Rikshospitalet. I første etasje er nå serveringssteder.

Foran apoteket

Vi kom til St. Olavs domkirke som er katedral for katolikkene som bor i Oslo. Inne foregikk akkurat en vielse, så vi kunne ikke gå inn.

St. Olavs katedral

Vi var innom utestedet: Per på hjørnet. Mye av inventaret var hentet fra en gammel engelsk kirke, også en talerstol.

Engelsk inventar

Lørdag 30. august ble Hedda konfirmert i Bryn kirke. Mange gjester var kommet, både fra Polen, England, Danmark, samt vi som bor i nærheten

Hedda i Bryn kirke

Gjester utenfor kirken

Kaken til konfirmanten

Ved kaffebordet, Hedda med søster og foreldre

Så startet vi på høsten. Fredag 12. september var vi på vandring i bydelen Uranienborg og Majorstua. Vi startet turen bak slottet, området ble utbygd hovedsakelig i 1880- årene. Vi ser staselige bygg både i ny- renessanse og i jugendstil. Vi så det som blir kalt Marmorgården, og passerte Uranienborg kirke.

Marmorgården

Uranienborg kirke

I Uranienborgparken står en statue av den legendariske predikanten Hans Nilsen Hauge. Han som var så flittig at han strikket da han gikk fra plass til plass for å holde tale.

Statuen av Hans Nilsen Hauge

Majorstua er et område på Oslos vestkant, og her er mange fine bygg, Vi kom forbi Rosenborg teater, her lå byens første kommunale kino som åpnet i 1922. Bygget ble satt opp i 1888, nå er her butikker.

Rosenborg teater

Bogstadveien

Denne dagen var også Kulturnatt i Oslo, men vi bare besøkte losjen som åpnet kl. 18.00. Her holder
den norske Frimurerorden til. Fin innredning med flere fine saler.

Losjen

Fra store festsal

I september hadde vi et strålende høstvær som ble godt nyttet til turer  rundt i Oslo. Søndag 14. september besøkte vi Tøyen og Grønland. Vi startet ved Naturhistorisk museum, og vandret ute i den Botaniske hagen.

Ved Naturhistorisk museum

Urtegata 31 er et tidligere nonnekloster for St. Elisabethsøstrene. Nonnene flyttet ut i 1965, nå er her leiligheter.

Før nonnekloster

På Grønland kom vi forbi en gammel brannstasjon der det utenfor stod flere gamle brannbiler. Det måtte vi stoppe og studere. På Grønland så vi også et stort frukt-marked.

Gamle brannbiler

Stort frukt- marked

Søndag 21. september ble det ny vandring i Grensen. Det er en gate i Oslo sentrum som før lå utenfor sentrum. På midten av 1800- tallet ble området gradvis innlemmet i byen.

I Grensen

Vi spaserte videre og kom til Oslo domkirke som vi besøkte. Så ruslet vi i Domkirkeparken.

Oslo domkirke

I Domkirkeparken

Vi tok en hvil før vi fortsatte i retning Bjørvika. Der så vi mot Operaen som ligger der lys og fin. Videre så vi på den nye bebyggelsen i Bjørvika som populært blir kalt Barkoderekken. Her avsluttet vi den interessante vandringen.

En liten hvil

Utsikt til Operaen

Fra bebyggelsen i Bjørvika

6. siste del kommer i morgen.