tirsdag 6. januar 2015

Oversikt over 2014, del 4

17. juli reiste jeg på en ukes rundtur i Skottland, og landet i Edinburgh, men kjørte derfra først til Glasgow, en interessant by. Etter omvisning var det privat tid til å rusle rundt på egen hånd.

Fra Glasgow

Ingen andre fra familien var med på denne turen, men i reisefølget var en norsk dame som også var alene, dermed kunne vi slå lag når vi hadde privat tid. Så vi ruslet sammen rundt i Glasgow. Bildet under er fra Glasgow.

Pause sammen med Solveig

I Skottland var mange fine, små landsbyer. En av de små byene vi besøkte het Luss, en landsby med masse blomster. Et idyllisk sted.

Fra Luss

Vi fulgte båt til Indre Hebridene, og blant annet var vi i land på øya Staffa. En ubebodd øy ute i havet med grotter ved havkanten. Vi var helt oppe på toppen.

Øya Staffa

På toppen av Staffa

Vi dro videre til øya Iona der vi spiste lunsj. Turen til Indre Hebridene var en opplevelse. Vi dro derfra  med båt, og senere  med buss samme vei vi kom.

Fra Iona, Indre Hebridene

På turen i Skottland kjørte vi langs Loch Ness, en fin innsjø, men der skal skjule seg et uhyre, sies det. Jeg så bare en blå sjø. Ellers mange fine landskap i Skottland, flere steder et slott i det fjerne.

Ved Loch Ness

Fine landskap i Skottland

Siste byen vi besøkte var Edinburgh, en fin by. Vi var på høgden over byen og så på de historiske bygningene og utsikten ned til byen. Rundturen i Skottland var en opplevelse.

Fra Edinburgh

I Edinburgh

Til slutt en sekkepipeblåser

Da jeg kom fra Skottland ble det få dager i ro før jeg 26. juli dro på ny tur sammen med flere fra familien. Vi skulle på en ukes cruise i Middelhavet, og reiste til Roma, og videre til et sted rett utenfor, Sivitavecchia, der vi gikk om bord.

Søstre på cruise

Første havn var Livorno. Vi gikk på land, men det var en søndagsstille by vi ruslet rundt i.

I Livorno, Italia

Mandag var vi i Frankrike, i en fin, liten by som het Villefranche. Vi tok en privat tur til Nice som ligger ganske nær. Her lå strandpromenaden slik jeg husket den. Det var et flott vær.

Spasertur i Nice

Tirsdag var vi på Corsica, båten lå i havn i hovedstaden Ajaccio. Vi var med på en kjøretur rundt i byen. Vi så blant annet en statue av Napoleon som kom fra Corsica.

Napoleon

Onsdag lå vi i havn på øya Sardinia. Det var på et lite sted, og ruslet en tur på land.

Fra Sardinia

På cruisebåten ble det mye soling og bading, samt masse god mat. Vekt er som nevnt et fyord når en er på slike turer.

Mye bading

Venter på bord

Flere er klar

Fredag var vi på sjøen i full fart mot Mallorca. Da ble det å nyte cruiselivet med alt det har å by på, som nevnt er mat viktig på slike reiser.

Masse mat

Hedda klar til middag

Dina også klar
Flere er klar

Lørdag var vi i siste havn på turen, vi lå i Palma. Etter frokost dro vi straks på land, nå ble det også litt shopping, og vi ruslet rundt i byen de fleste av oss hadde vært før. På bildet under i bakgrunnen, ser vi skipet vi var med. Det het: Celebrity Equinox.

Fra Palma

Nå satte skipet kurs for Barcelona der vi skulle gå på land etter en uke på de blå Middelhavet, masse sol, og en ny havn om lag hver eneste dag. Cruiselivet liker jeg godt.

Late dager

Da vi kom på land i Barcelona leide vi bil og kjørte langs solkysten i Spania, vi skulle på besøk hos  familie som har sommerhus der. Der ble det mer sol og god mat. Flere gjester var på besøk.

På besøk

I grillhjørnet

En dag var vi alle på besøk i Benidorm. Jeg kjente meg igjen, og fant også hotellet vi hadde bodd på for mange år siden.

På tur i Benidorm

Jeg reiste tilbake før de andre, for nå hadde jeg vært på reise ganske lenge. Men de andre ville gjerne nyte det gode liv noen dager til.

De andre ville bli lenger